Minister Kažimír stratil pamäť

Publikované dňa 31.10.2016

Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti sme tvorili vo vedomí, že široký konsenzus politických strán na obsahu, bude zárukou jeho dodržiavania bez zmien a ústupkov od zodpovednej finančnej politiky štátu. Ale minister financií Kažimír asi stratil pamäť a zabudol, že pri tvorbe tohto zákona bola všeobecná zhoda na pravidle, že k prehodnoteniu dlhovej brzdy môže dôjsť len v prípade úpravy výdavkových stropov v štátnom rozpočte a tiež pri sankciách pre samosprávu pri prekročení maximálneho dlhu.

V žiadnom prípade sme ako autori zákona o rozpočtovej zodpovednosti nepripúšťali otváranie zákona pri jednorazových pôžičkách a investičných výnimkách, tak ako to plánuje minister financií. A mali sme na to dva dôvody.

1.Filozofiou dlhovej brzdy je udržať dlh verejnej správy v prechodnom období pod 60% HDP a od roku 2018 pod úrovňou 50% HDP. Sankčné mechanizmy majú zlepšiť finančnú disciplínu vlády, aby sme sa my, prípadne naši potomkovia raz nedožili štátneho bankrotu.

2.Zároveň zodpovednou finančnou politikou v priebehu niekoľkých rokov sa mal znižovať deficit rozpočtu verejnej správy tak, aby v roku 2019 malo Slovensko historicky po prvýkrát vyrovnaný rozpočet. Čo by znamenalo, že pri ekonomickom raste sa v rozpočte budú vytvárať rezervy použiteľné na investície a znižovanie dlhu.

A teraz sa pozrime na realitu. Pán minister financií chce to všetko zmietnuť zo stola, pretože mu nesedia čísla v rozpočte. Len je škoda, že na to nemyslel uplynulé roky, odkedy manažuje verejné financie. Totiž funkčné obdobie ministra Kažimíra plne kopíruje obdobie platnosti dlhovej brzdy. Čiže na výhovorky tu priestor nie je.

Keby minister financií manažoval verejné financie podľa plánu, ktorý si sám zadefinoval v Programe stability pre roky 2013-2017 (vtedy ešte vychádzal zo zámerov znižovania schodku ako to prognózovali autori dlhovej brzdy) a venoval maximálne úsilie znižovaniu deficitu rozpočtu, tak by boli v inej kondícii a  schodok verejných  financií by bol podstatne nižší ako je odhadovaný za rok 2016 na úrovni 1,97% HDP (Totiž dlhodobo plánovaný deficit mal byť v roku 2016 na úrovni 1,5% HDP).

Ak by dodržal plánované znižovanie deficitu v rokoch 2013-2016, mohol ušetriť sumu približne 1 404 mil. eur a nemusel by v nasledujúcich rokoch skokovo znižovať deficit a už vôbec by nemusel otvárať ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Naše odporúčanie je, že z tejto sumy, ktorá by mu „ostala vo vrecku“, by dokázal polovicu dať na investície, napríklad do dopravnej infraštruktúry a druhú polovicu na zníženie dlhu verejnej správy. Každá zodpovedná vláda by zároveň maximálne využila rast príjmov rozpočtu a slušný rast slovenskej ekonomiky.

Keby minister Kažimír dodržal záväzky z dlhovej brzdy, dnes by nemusel uvažovať ako podliezť ústavným zákonom vysoko nastavenú latku. A tiež by nemusel upravovať ústavný zákon tak, ako mu to vyhovuje. Napríklad zodpovedný podnikateľ, ktorý je platcom DPH nemá alternatívu, ako sa s touto povinnosťou vysporiadať. Do 25. dňa v mesiaci musí mať daň priznanú a zaplatenú. Nemôže pre svoje potreby posunúť alebo upraviť pravidlá a termíny. Ak má povinnosť minister financií, tak si zmení zákon. Takto na Slovensku vyzerá podstatný rozdiel v dodržiavaní zákona medzi štátom a občanom-podnikateľom.

Politici dookola rozprávajú, že v štátnom rozpočte chýbajú financie. Opak je realitou. Financie sú, len ich majú efektívne využívať a dodržiavať pravidlá, ku ktorým sa iba pred piatimi rokmi zaviazali ústavným zákonom o rozpočtovej zodpovednosti.

 

Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo
spoluautor a predkladateľ Ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti

 

Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 31.10.2016
http://komentare.hnonline.sk/komentare/851876-minister-kazimir-stratil-pamat

Odporúčané články

Diaľnica do Košíc? Nad Slovenskom budú skôr lietajúce autá, hovorí minister

Na diaľnicu do Košíc si v najbližších rokoch opäť počkáme.

IDH v médiach  •  16.05.2017

Čo spôsobujú zlé rozhodnutia v doprave?

Výstavba diaľnic na Slovensku je dobrým príkladom ako je zlé, keď do procesov a do rozhodovania vstupujú neodborné, politicky motivované a ...

IDH v médiach  •  19.09.2016

Taxify po regulácii zdražovať nechce, Uber zváži návrat

Od apríla budú platiť pre služby prísnejšie pravidlá.

IDH v médiach  •  12.03.2019