Politici diskutujú a neriešia. Potom sme vždy zaskočení

Publikované dňa 01.02.2018

Dovoz pracovnej sily nenahradí reformy verejnej správy a školstva.

Po krízových rokoch sme sa opäť ocitli v situácii, keď rozbehnutá ekonomika a nové investície požadujú obsadenie nových pracovných pozícií. Volanie zamestnávateľov po dostatku kvalifikovanej pracovnej sily nenachádza ohlas u politikov. Kompetentní sa tvária, že ich situácia na trhu práce zaskočila.

Odborná verejnosť dlhodobo upozorňuje, že kvalitná zmena v systéme verejnej správy by umožnila uvoľnenie novej a relatívne vzdelanej pracovnej sily do súkromného sektora. Kedy, ak nie teraz by mal prebehnúť audit štátnej správy, aby sme zistili, ktoré pozície, a možno aj celé úrady, nepotrebujeme. Zároveň by sme zistili, či existujúce štátne úrady a agentúry majú zmysel v súčasnom rozsahu. Nikoho by neprekvapilo zistenie, že stačí tretina súčasného počtu inšpektorov práce. Z ministerstva dopravy môžeme škrtnúť celú štruktúru bývalej Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Slovensko by sa zbavilo prebujnenej byrokracie, ktorú malá krajina nepotrebuje. V konečnom dôsledku by to viedlo k zníženiu výdavkov na administratívu a efektívnejšie fungovanie verejnej správy by uľahčilo život daňovým poplatníkom.

Desať rokov sa diskutuje o audite štátnej správy. Jeho realizácia sa odkladala s argumentom, že prepustení zamestnanci by rozšírili rady nezamestnaných. Teraz je situácia iná. Bývalí štátni zamestnanci by v súkromnom sektore našli síce menej pohodlnú, ale možno zmysluplnejšiu prácu s vyšším príjmom. Pre štát by to malo ešte ďalšie benefity. Zásadná štrukturálna zmena verejnej administratívy by mala dosah na zvýšenie príjmov v rozpočte z vyššej vybranej dane z príjmov. Úradníkom, ktorí by po audite ostali, sa vytvorí rezerva v štátnom rozpočte na zvýšenie ich platov.

V podobnej situácii sme už boli pred viac ako desiatimi rokmi pri nábehu automobiliek v Trnave a Žiline. Odvtedy sa veľa nezmenilo a kompetentní a odborná verejnosť sa vracajú k diskusiám, ako by malo vyzerať naše stredné a vysoké odborné školstvo. Škoda, že diskusie neprinášajú reálne kroky.
Už dávno sa mal klásť dôraz na vzdelávanie v profesiách súvisiacich s automobilovým a so strojárskym priemyslom. Nemuseli by sme improvizovať so zháňaním ľudí a ich rekvalifikáciou. Ušetrili by sme verejné financie, pretože by sme dvakrát nepreplácali vzdelávanie jedného človeka.

Oproti minulosti sme v zložitejšej situácii. Máme o automobilku viac. Je smutné, že koaliční, ale ani opoziční politici sa nezmôžu na nič konštruktívne a vyjadrenia končia pri rekvalifikačných kurzoch, odmietaní dovozu pracovnej sily zo zahraničia, prípadne jej regulácii.

Dovoz pracovnej sily vo veľkom počte zo zahraničia nič nerieši. Iba okamžite uspokojí dopyt zamestnávateľov. Z hľadiska príjmov štátneho rozpočtu to už nie je až také zaujímavé, pretože dovezení zamestnanci svoje príjmy zo závislej činnosti zdania v domovskej krajine.

Reálnymi zmenami v systéme verejnej správy a v školstve si môžeme zabezpečiť potrebnú kvalifikovanú silu na trhu práce. Vyhli by sme sa nič neriešiacej diskusii o dovoze pracovnej sily zo zahraničia a zbytočnému bičovaniu emócií.

 

Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 1.2.2018
https://komentare.hnonline.sk/komentare/1686165-politici-diskutuju-a-neriesia-potom-sme-vzdy-zaskoceni

Odporúčané články

Privatizácia časti ZSSK Cargo bola podľa IDH vysoko netransparentná

Privatizácia Slovenských elektrární (SE) z roku 2005 bola plne transparentná, prebiehala v zmysle všetkých zákonov Slovenskej republiky a post...

IDH v médiach  •  01.04.2015

Pod Braniskom musia pre preťaženie vyraziť novú rúru. Odborník si však myslí, že problém je iný

Pod Braniskom musia preraziť druhú tunelovú rúru. Obojsmernému zastaranému tunelu totiž hrozí preťaženie. Odborník ale vidí problém v jeh...

IDH v médiach  •  31.08.2016

Súperenie o automobilky pokračuje. V hre je nová spoločnosť z Číny

Nemecká automobilka BMW napokon nepostaví svoj závod na Slovensku. Za miesto novej miliardovej investície si vybrala maďarský Debrecín. Nezname...

IDH v médiach  •  03.08.2018