Politici diskutujú a neriešia. Potom sme vždy zaskočení

Publikované dňa 01.02.2018

Dovoz pracovnej sily nenahradí reformy verejnej správy a školstva.

Po krízových rokoch sme sa opäť ocitli v situácii, keď rozbehnutá ekonomika a nové investície požadujú obsadenie nových pracovných pozícií. Volanie zamestnávateľov po dostatku kvalifikovanej pracovnej sily nenachádza ohlas u politikov. Kompetentní sa tvária, že ich situácia na trhu práce zaskočila.

Odborná verejnosť dlhodobo upozorňuje, že kvalitná zmena v systéme verejnej správy by umožnila uvoľnenie novej a relatívne vzdelanej pracovnej sily do súkromného sektora. Kedy, ak nie teraz by mal prebehnúť audit štátnej správy, aby sme zistili, ktoré pozície, a možno aj celé úrady, nepotrebujeme. Zároveň by sme zistili, či existujúce štátne úrady a agentúry majú zmysel v súčasnom rozsahu. Nikoho by neprekvapilo zistenie, že stačí tretina súčasného počtu inšpektorov práce. Z ministerstva dopravy môžeme škrtnúť celú štruktúru bývalej Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Slovensko by sa zbavilo prebujnenej byrokracie, ktorú malá krajina nepotrebuje. V konečnom dôsledku by to viedlo k zníženiu výdavkov na administratívu a efektívnejšie fungovanie verejnej správy by uľahčilo život daňovým poplatníkom.

Desať rokov sa diskutuje o audite štátnej správy. Jeho realizácia sa odkladala s argumentom, že prepustení zamestnanci by rozšírili rady nezamestnaných. Teraz je situácia iná. Bývalí štátni zamestnanci by v súkromnom sektore našli síce menej pohodlnú, ale možno zmysluplnejšiu prácu s vyšším príjmom. Pre štát by to malo ešte ďalšie benefity. Zásadná štrukturálna zmena verejnej administratívy by mala dosah na zvýšenie príjmov v rozpočte z vyššej vybranej dane z príjmov. Úradníkom, ktorí by po audite ostali, sa vytvorí rezerva v štátnom rozpočte na zvýšenie ich platov.

V podobnej situácii sme už boli pred viac ako desiatimi rokmi pri nábehu automobiliek v Trnave a Žiline. Odvtedy sa veľa nezmenilo a kompetentní a odborná verejnosť sa vracajú k diskusiám, ako by malo vyzerať naše stredné a vysoké odborné školstvo. Škoda, že diskusie neprinášajú reálne kroky.
Už dávno sa mal klásť dôraz na vzdelávanie v profesiách súvisiacich s automobilovým a so strojárskym priemyslom. Nemuseli by sme improvizovať so zháňaním ľudí a ich rekvalifikáciou. Ušetrili by sme verejné financie, pretože by sme dvakrát nepreplácali vzdelávanie jedného človeka.

Oproti minulosti sme v zložitejšej situácii. Máme o automobilku viac. Je smutné, že koaliční, ale ani opoziční politici sa nezmôžu na nič konštruktívne a vyjadrenia končia pri rekvalifikačných kurzoch, odmietaní dovozu pracovnej sily zo zahraničia, prípadne jej regulácii.

Dovoz pracovnej sily vo veľkom počte zo zahraničia nič nerieši. Iba okamžite uspokojí dopyt zamestnávateľov. Z hľadiska príjmov štátneho rozpočtu to už nie je až také zaujímavé, pretože dovezení zamestnanci svoje príjmy zo závislej činnosti zdania v domovskej krajine.

Reálnymi zmenami v systéme verejnej správy a v školstve si môžeme zabezpečiť potrebnú kvalifikovanú silu na trhu práce. Vyhli by sme sa nič neriešiacej diskusii o dovoze pracovnej sily zo zahraničia a zbytočnému bičovaniu emócií.

 

Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 1.2.2018
https://komentare.hnonline.sk/komentare/1686165-politici-diskutuju-a-neriesia-potom-sme-vzdy-zaskoceni

Odporúčané články

Regiojet bez verejnej súťaže „sprivatizoval“ InterCity vlaky

Tlačová správa IDAH k zrušeniu IC vlakov ZSSK Dňa 4.12.2015 ZSSK oznámila, že od 18. januára 2016 končí s prevádzkou InterCity vlakov na...

Tlačové správy  •  04.12.2015

Počiatek už chystá diaľnicu Bratislava – Tatry

Aj toto sú dôvody, prečo minister dopravy Ján Počiatek v súčasnosti zvažuje, že výstavbu bude financovať cez PPP projekty, teda v spoluprá...

IDH v médiach  •  10.10.2013

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia dosiahla mierny zisk aj vlani

Minuloročný zisk štátneho nákladného železničného dopravcu v objeme 123 tis. eur bol medziročne vyšší o 59,7 %. Inštitút pre dopravu a ...

IDH v médiach  •  08.06.2017