Politici diskutujú a neriešia. Potom sme vždy zaskočení

Publikované dňa 01.02.2018

Dovoz pracovnej sily nenahradí reformy verejnej správy a školstva.

Po krízových rokoch sme sa opäť ocitli v situácii, keď rozbehnutá ekonomika a nové investície požadujú obsadenie nových pracovných pozícií. Volanie zamestnávateľov po dostatku kvalifikovanej pracovnej sily nenachádza ohlas u politikov. Kompetentní sa tvária, že ich situácia na trhu práce zaskočila.

Odborná verejnosť dlhodobo upozorňuje, že kvalitná zmena v systéme verejnej správy by umožnila uvoľnenie novej a relatívne vzdelanej pracovnej sily do súkromného sektora. Kedy, ak nie teraz by mal prebehnúť audit štátnej správy, aby sme zistili, ktoré pozície, a možno aj celé úrady, nepotrebujeme. Zároveň by sme zistili, či existujúce štátne úrady a agentúry majú zmysel v súčasnom rozsahu. Nikoho by neprekvapilo zistenie, že stačí tretina súčasného počtu inšpektorov práce. Z ministerstva dopravy môžeme škrtnúť celú štruktúru bývalej Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Slovensko by sa zbavilo prebujnenej byrokracie, ktorú malá krajina nepotrebuje. V konečnom dôsledku by to viedlo k zníženiu výdavkov na administratívu a efektívnejšie fungovanie verejnej správy by uľahčilo život daňovým poplatníkom.

Desať rokov sa diskutuje o audite štátnej správy. Jeho realizácia sa odkladala s argumentom, že prepustení zamestnanci by rozšírili rady nezamestnaných. Teraz je situácia iná. Bývalí štátni zamestnanci by v súkromnom sektore našli síce menej pohodlnú, ale možno zmysluplnejšiu prácu s vyšším príjmom. Pre štát by to malo ešte ďalšie benefity. Zásadná štrukturálna zmena verejnej administratívy by mala dosah na zvýšenie príjmov v rozpočte z vyššej vybranej dane z príjmov. Úradníkom, ktorí by po audite ostali, sa vytvorí rezerva v štátnom rozpočte na zvýšenie ich platov.

V podobnej situácii sme už boli pred viac ako desiatimi rokmi pri nábehu automobiliek v Trnave a Žiline. Odvtedy sa veľa nezmenilo a kompetentní a odborná verejnosť sa vracajú k diskusiám, ako by malo vyzerať naše stredné a vysoké odborné školstvo. Škoda, že diskusie neprinášajú reálne kroky.
Už dávno sa mal klásť dôraz na vzdelávanie v profesiách súvisiacich s automobilovým a so strojárskym priemyslom. Nemuseli by sme improvizovať so zháňaním ľudí a ich rekvalifikáciou. Ušetrili by sme verejné financie, pretože by sme dvakrát nepreplácali vzdelávanie jedného človeka.

Oproti minulosti sme v zložitejšej situácii. Máme o automobilku viac. Je smutné, že koaliční, ale ani opoziční politici sa nezmôžu na nič konštruktívne a vyjadrenia končia pri rekvalifikačných kurzoch, odmietaní dovozu pracovnej sily zo zahraničia, prípadne jej regulácii.

Dovoz pracovnej sily vo veľkom počte zo zahraničia nič nerieši. Iba okamžite uspokojí dopyt zamestnávateľov. Z hľadiska príjmov štátneho rozpočtu to už nie je až také zaujímavé, pretože dovezení zamestnanci svoje príjmy zo závislej činnosti zdania v domovskej krajine.

Reálnymi zmenami v systéme verejnej správy a v školstve si môžeme zabezpečiť potrebnú kvalifikovanú silu na trhu práce. Vyhli by sme sa nič neriešiacej diskusii o dovoze pracovnej sily zo zahraničia a zbytočnému bičovaniu emócií.

 

Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 1.2.2018
https://komentare.hnonline.sk/komentare/1686165-politici-diskutuju-a-neriesia-potom-sme-vzdy-zaskoceni

Odporúčané články

Vyše miliónu áut hrozí problém so zákonom, dôvodom sú stočené kilometre

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo upozorňuje, že vyše milión vozidiel môže mať na Slovensku problém so zákonom. Predajcovia už totiž n...

IDH v médiach  •  24.02.2016

Zistenie HN: Štát už pozná favoritov pre privatizáciu železníc

Prvá privatizácia vlády Roberta Fica už má svojich top favoritov. Do užšieho výberu na kúpu 66 percent akcií novej dcérskej spoločnosti n...

IDH v médiach  •  12.01.2014

Leto na diaľnici: Jazdiť musíme osemdesiatkou, za veľké peniaze tam menia zvodidlá a tabule

Vodiči sa od jari na viacerých úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 „potkýnajú“ o množstvo rýchlostných obmedzení. Diaľničiari ...

IDH v médiach  •  13.08.2015