Press

Dopravné kompetencie sa na Slovensku trieštia medzi viacerých hráčov

Dňa 29.09.2022

Mestskú hromadnú dopravu zabezpečujú mestá, prímestskú zas kraje, vlakové spoje štát – dopravné kompetencie sa na Slovensku trieštia medzi viacerých hráčov. Čo to prináša občanom, prečo máme problém s integráciou dopravy a jednotný systém funguje v dvoch krajoch a zvyšných šesť sa o zavedenie iba pokúša? Hostia: Ondrej Matej (riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo) […]

Zdroj: rtvs.sk

Z áut do vlakov

Dňa 22.09.2022

Riaditeľ IDH Ondrej Matej o situácii na slovenských železniciach diskutoval v relácii Kontakty v Rádiu Slovensko.

Zdroj: rtvs.sk

Železnice chcú riešiť problém bratislavských satelitov. V hre sú dve úplne nové trate

Dňa 21.09.2022

V okolí Bratislavy sa rysujú dve nové koľaje. Tie by mali pomôcť odbremeniť dopravu z najkritickejších smerov. Železničiari navrhujú vybudovať trate do Pezinka a na Záhorie.

Zdroj: hnonline.sk

Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov

Dňa 09.09.2022

Medzi megaspotrebiteľov elektriny u nás patria aj železnice. V roku 2020 minuli podľa údajov Štatistického úradu 418 gigawatthodín energie. Aj keď to z celkového koláča predstavuje len 1,7 percenta, na ilustráciu by takéto množstvo pokrylo takmer celý slovenský potravinársky priemysel.

Zdroj: hnonline.sk

Odborná konferencia Deň bez dymu 8.9.2022

Dňa 08.09.2022

Čo má Slovensko urobiť, aby splnilo cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050? Je tento plán Európskej komisie reálny? Prečo pri zdrojoch energie z OZE za vyspelou Európou zaostávame. A kam všade pôjdu peniaze z nových eurofondov a Plánu obnovy do zelených projektov?

Zdroj: hnonline.sk

Igor Barát sa stal členom Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Dňa 30.06.2022

Bratislava 30. júna 2022 – Správna rada neziskovej organizácie Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zvolila Igora Baráta za svojho člena. Bývalý splnomocnenec vlády SR pre zavedenie eura rozšíri tím odborníkov z oblasti dopravy, energetiky a hospodárstva. Igor Barát sa odborne špecializuje na finančníctvo a bankovníctvo. Za uplynulých desať rokov Inštitút pre dopravu a hospodárstvo poskytoval priestor pre […]

V roku 2021 budú ŽSR chýbať financie na prevádzku

Dňa 14.12.2020

Bratislava 14. decembra 2020 – Podľa schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 to vyzerá tak, že Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR) nebudú schopné v roku 2021 udržiavať železničnú infraštruktúru v prevádzky schopnom stave. Zároveň prevádzkový dlh vo výške približne 350 mil. eur, ktorý vznikol za uplynulé obdobie sa bude navyšovať. V schválenom štátnom rozpočte na rok 2021 sa oproti […]

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má nového riaditeľa

Dňa 06.10.2020

Bratislava 6. októbra 2020 – V Inštitúte pre dopravu a hospodárstvo došlo k zmenám vo vedení. Novým riaditeľom IDH je Ing. Ondrej Matej. Za uplynulé roky Inštitút pre dopravu a hospodárstvo poskytoval priestor pre odborníkov z oblasti dopravy, energetiky a hospodárstva. Získal v odbornej, ale aj laickej verejnosti svoju významnú pozíciu. „Nadviažem na tento úspešný príbeh a zároveň chcem, aby Inštitút poskytoval […]

Prestaňme hasiť problémy s cestami a riešme ich systémovo

Dňa 17.08.2020

Bratislava, 17. augusta 2020 – Vyzývame ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala k urýchlenej systémovej reforme ciest I., II. a III. triedy. Jedine zlúčenie správy ciest I., II. a III. triedy pod Slovenskú správu ciest zabezpečí potrebné financie a systematický prístup k opravám havarijného stavu mnohých úsekov slovenských ciest. Aj prípad ad hoc financovania havarijnej situácie na ceste č. II/531 […]

Tlačová správa IDH k súťaži na trať Bratislava – Komárno

Dňa 18.02.2020

Bratislava, 18. februára 2020 – Zhoršenie dopravy a nelogické požiadavky. Tak by sa dala zhrnúť súťaž na nového dopravcu na trati Bratislava – Komárno a situácia, ktorá by na tejto trati od decembra nastala, ak by Ministerstvo súťaž dokončilo. Ministerstvo dopravy a výstavby SR na rastúci záujem cestujúcich o vlakovú dopravu na Žitnom ostrove nereaguje pridaním nových vlakov, ale […]

Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne

Dňa 13.08.2019

Krátky čas na prípravu zo strany záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva štátnej ZSSK. Navrhujeme, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá by mala byť zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy SR. Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po […]

Zdroj: IDH

Trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruujeme už 20 rokov

Dňa 12.08.2019

To, že na Slovensku sa trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruuje 20 rokov je bohužiaľ odrazom schopnosti slovenských politikov a politicky nominovaných manažmentov veľkých štátnych firiem. Neexistujúca vízia a všeobecne akceptovaná stratégia štátu a rezortu znemožňuje mať jasne definované a nemenné ciele, priority a harmonogramy, ktorých napĺňanie by občan vedel vyhodnotiť. Bohužiaľ sme sa dostali […]

Zdroj: IDH

Nepovolený stavebný materiál vrátane azbestu nepatrí pod obchvat Bratislavy

Dňa 06.08.2019

Čo sa týka nálezu nebezpečného odpadu v násypoch, mala by byť vyvodená zodpovednosť nie len voči subjektom, ktoré odpad do násypov navážali, ale aj voči stavenému dozoru, ktorý mal ako prvý na tento problém upozorniť, ak by si vykonával svoje povinnosti svedomito. Je smutné, že aktivisti, ktorí na problém upozornili vlastne suplujú úlohu inštitúcií za to […]

Zdroj: IDH

Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Dňa 18.04.2019

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným […]

Zdroj: IDH

AKO V KOCÚRKOVE

Dňa 03.07.2014

Po oboznámení sa s návrhom zákona o jednoeurových eseročkách z dielne Ministerstva spravodlivosti som nevedel či sa mám smiať alebo plakať. Na Slovensku funguje niekoľko foriem podnikania od akciových spoločností cez eseročky, neziskovky , živnosti, komanditné spoločnosti až po podnikanie štátu. Prísť s návrhom zákona, ktorý absolútne skomplikuje a zbytočne zbyrokratizuje podnikanie pri jednej z […]

Zdroj: blog.sme.sk