Press

Nedostatok šoférov ohrozuje fungovanie verejnej dopravy

Dňa 30.11.2023

Diskusia v relácii RTVS Klub komunálnej politiky o nedostatku šoférov vo verejnej doprave na Slovensku.

Zdroj: rtvs.sk

Diskutovaná a polarizujúca. Čo bude ďalej so stavebnou legislatívou?

Dňa 29.11.2023

Veľmi diskutovaná a polarizujúca stavebná legislatíva, ako aj to, čo s ňou ďalej od 1. apríla 2024, kedy má nadobudnúť účinnosť stavebná reforma, je jednou z hlavných výziev nového vedenia Ministerstva dopravy SR.

Zdroj: sita.sk

Koaličné priority v doprave

Dňa 16.11.2023

Jednou z oblastí, kde je vláda Roberta Fica vo svojom programovom vyhlásení najkonkrétnejšia je doprava. O tom, aké ciele si kabinet stavia aj o reálnosti týchto zámerov sme sa v Štúdiu 24 rozprávali s odborníkom na dopravu, Ondrejom Matejom z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Zdroj: joj24.noviny.sk

Programové vyhlásenie vlády: Slovensko zatáča výrazne doľava. Čakajú nás vyššie dane a väčší štát

Dňa 15.11.2023

Naša ekonomika bola roky založená na lákaní priamych zahraničných investícií a nízkych mzdách. Táto závislá politika spôsobila, že sme uviazli v pasci stredných príjmov a na základe toho stagnuje aj produktivita práce. Riešením má byť aktívna hospodárska politika.

Zdroj: aktuality.sk

Stanovisko IDH k vládou schválenému návrhu zákona o verejnej a osobnej doprave

Dňa 14.04.2023

Bratislava 14. apríla 2023 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo víta schválenie návrhu zákona o verejnej a osobnej doprave Vládou Slovenskej republiky. Už desať rokov (8.2.2013 predstavil Inštitút návrh integrácie verejnej osobnej dopravy na celom Slovensku) Inštitút pre dopravu a hospodárstvo presadzuje zámer integrácie verejnej osobnej dopravy za účelom jeho skvalitnenia. Dlhodobo sme navrhovali ako prvý krok […]

Stanovisko IDH k zdaneniu ziskov

Dňa 07.12.2022

Bratislava 7. decembra 2022 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo z princípu odmieta zdaňovať zisk. Zisk je výsledok po zdanení príjmov obchodných spoločností po započítaní ich nákladov. Zdaňovať zisk je zlé a do budúcna nebezpečné riešenie ako zabezpečiť príjem štátneho rozpočtu. Je to nesystémové, neodborné a nelogické riešenie na hrane legislatívy Európskej únie. Považujeme to za „znárodnenie časti zisku […]

Stanovisko IDH k stanoveniu cien energií pre domácnosti

Dňa 02.12.2022

Bratislava 2. decembra 2022 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo považuje vládou schválené konečné ceny plynu a elektriny pre domácnosti za plytvanie verejnými prostriedkami, ktoré je dôležité využívať hospodárne a zodpovedne. Ide o veľmi populistické rozhodnutie, ktoré má výrazný vplyv na výdavkovú stranu štátneho rozpočtu, ktorá navyše nie je krytá. V podstate sa jedná o pomoc štátu domácnostiam v celkovej výške cca 6 […]

Igor Barát sa stal členom Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Dňa 30.06.2022

Bratislava 30. júna 2022 – Správna rada neziskovej organizácie Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zvolila Igora Baráta za svojho člena. Bývalý splnomocnenec vlády SR pre zavedenie eura rozšíri tím odborníkov z oblasti dopravy, energetiky a hospodárstva. Igor Barát sa odborne špecializuje na finančníctvo a bankovníctvo. Za uplynulých desať rokov Inštitút pre dopravu a hospodárstvo poskytoval priestor pre […]

V roku 2021 budú ŽSR chýbať financie na prevádzku

Dňa 14.12.2020

Bratislava 14. decembra 2020 – Podľa schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 to vyzerá tak, že Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR) nebudú schopné v roku 2021 udržiavať železničnú infraštruktúru v prevádzky schopnom stave. Zároveň prevádzkový dlh vo výške približne 350 mil. eur, ktorý vznikol za uplynulé obdobie sa bude navyšovať. V schválenom štátnom rozpočte na rok 2021 sa oproti […]

Definovanie energetickej chudoby prichádza včas

Dňa 24.11.2022

Pozitívne vnímam skutočnosť, že vláda (v tomto prípade zastúpená ÚRSO) vôbec prvýkrát pripravuje  definíciu energetickej chudoby. V kontexte procesu je potrebné počkať na finálnu úpravu navrhovaného legislatívneho opatrenia, ktoré v konečnom dôsledku definuje aké a koľko domácnosti bude zahrnutých do tejto kategórie. Energetická chudoba je podľa ÚRSO definovaná množstvom prostriedkov, ktoré zostanú domácnosti po zaplatení všetkých výdavkov […]

Zdroj: IDH

Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne

Dňa 13.08.2019

Krátky čas na prípravu zo strany záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva štátnej ZSSK. Navrhujeme, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá by mala byť zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy SR. Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po […]

Zdroj: IDH

Trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruujeme už 20 rokov

Dňa 12.08.2019

To, že na Slovensku sa trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruuje 20 rokov je bohužiaľ odrazom schopnosti slovenských politikov a politicky nominovaných manažmentov veľkých štátnych firiem. Neexistujúca vízia a všeobecne akceptovaná stratégia štátu a rezortu znemožňuje mať jasne definované a nemenné ciele, priority a harmonogramy, ktorých napĺňanie by občan vedel vyhodnotiť. Bohužiaľ sme sa dostali […]

Zdroj: IDH

Nepovolený stavebný materiál vrátane azbestu nepatrí pod obchvat Bratislavy

Dňa 06.08.2019

Čo sa týka nálezu nebezpečného odpadu v násypoch, mala by byť vyvodená zodpovednosť nie len voči subjektom, ktoré odpad do násypov navážali, ale aj voči stavenému dozoru, ktorý mal ako prvý na tento problém upozorniť, ak by si vykonával svoje povinnosti svedomito. Je smutné, že aktivisti, ktorí na problém upozornili vlastne suplujú úlohu inštitúcií za to […]

Zdroj: IDH

Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Dňa 18.04.2019

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným […]

Zdroj: IDH