Press

Rok v doprave: súťaže aj večný tunel

Dňa 06.12.2019

Nové úseky diaľnic na Slovensku nepribudli už dva roky, zmení sa to až koncom tohto mesiaca. Napriek tomu sa v sektore dopravy za posledných 12 mesiacov diali zaujímavé veci.

Zdroj: hnonline.sk

Efektivita slovenského mýtneho systému

Dňa 02.12.2019

Diskusia v relácii Z prvej ruky na tému Efektivita slovenského mýtneho systému.

Zdroj: rtvs.sk

V cestnej doprave chýba jasná dlhodobá stratégia a priority, podľa experta už odbornosť nehrá rolu

Dňa 19.11.2019

Aktuálnym problémom v cestnej doprave je to, že nie je jasne určená dlhodobá stratégia a priority, na ktoré by mal byť nastavený finančný plán. Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že výstavbu cestnej siete viac ovplyvňujú politici a málo odborníci.

Zdroj: webnoviny.sk

Súťaž o nového dopravcu

Dňa 18.11.2019

O populárnu železničnú trať medzi Bratislavou a Komárnom je záujem. Ministerstvo dopravy bude vyberať z piatich dopravcov. Súčasnému Regiojetu končí platná zmluva. Trať patrí medzi najvyťaženejšie lokálne linky v strednej Európe. Ide o štátom dotovanú dopravu vo verejnom záujme.

Zdroj: rtvs.sk

Vysvedčenie Matúša Valla rok po voľbách: Pán primátor, je to za 2 mínus!

Dňa 11.11.2019

Primátor za prvý rok pôsobenia vo funkcii prospel v riadení samosprávy na dva mínus! Táto známka mu vyšla po zhodnotení odborníkmi z rôznych oblastí s ohľadom na jeho predvolebné sľuby.

Zdroj: cas.sk

K riadeniu ŽSR musíme zaujať strategický prístup

Dňa 24.10.2019

Bratislava, 24. októbra 2019 – „Inštitút pre dopravu a hospodárstvo dlhodobo poukazuje na potrebu profesionálneho riadenia ŽSR so systematickým prístupom vychádzajúcim zo stratégie národného hospodárstva a v súlade s finančnými možnosťami štátu, rešpektujúc reálne potreby kľúčových zákazníkov ŽSR – dopravcov, ale i ich zákazníkov – prepravcov a cestujúcu verejnosť, a to bez ohľadu na meniace sa politické cykly. Práve preto […]

Dotovanie strát SPP by malo zaujímať aj Protimonopolný úrad SR

Dňa 12.07.2019

Bratislava, 11. júla 2019 – Vysoké straty SPP z predaja plynu vyvolávajú otázky, či spoločnosť svojou cenovou politikou nenarušuje pravidlá hospodárskej súťaže. Je totiž zrejmé, že plyn predáva pod cenu. Ako v ostatných dňoch upozornili viaceré médiá, Slovenský plynárenský priemysel od svojho zoštátnenia vykazuje z predaja plynu kontinuálne stratu. Len v minulom roku to bolo 108 miliónov eur. Od […]

ÚRSO pri regulácii prirodzených monopolov používa dvojaký meter

Dňa 25.06.2019

Bratislava, 25. júna 2019 – Prístup Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) k prirodzeným monopolom na Slovensku nie je zďaleka rovnaký. Niektoré spoločnosti majú výrazne vyššiu maržu, než ostatné. Zisk pred zdanením vyšší ako 50 percent z tržieb, u iného ani nie 20. Aj takto vyzerá regulácia energetických distribučných spoločností na Slovensku. „Tie z povahy svojho podnikania predstavujú prirodzené […]

Domácnosti i malí podnikatelia doplácajú na politiku ÚRSO

Dňa 13.06.2019

Bratislava, 13. júna 2019 – Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) bude musieť riešiť, ako vo volebnom roku nedovoliť prudké zdraženie elektriny. Ak by regulácia cien energií nebola zbytočne spolitizovaná, tento problém by neexistoval. Vývoj na burze v Prahe, od ktorého sa podľa aktuálnej vyhlášky ÚRSO odvíjajú regulované ceny elektriny pre domácnosti a malé firmy na Slovensku, […]

Prioritou pre sektor dopravy sa stáva kyberbezpečnosť

Dňa 09.05.2019

Bratislava, 9. mája 2019 – Jednou z najväčších výziev pre sektor dopravy sa v nasledujúcom období stane otázka kyberbezpečnosti. V reakcii na zámer Ministerstva dopravy a výstavby SR zriadiť tím odborníkov na inteligentnú mobilitu to uviedol Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. IDH apeluje, aby sa vznikajúci vládny tím odborníkov na inteligentnú mobilitu venoval aj tejto téme. Práve jeho […]

Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne

Dňa 13.08.2019

Krátky čas na prípravu zo strany záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva štátnej ZSSK. Navrhujeme, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá by mala byť zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy SR. Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po […]

Zdroj: IDH

Trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruujeme už 20 rokov

Dňa 12.08.2019

To, že na Slovensku sa trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruuje 20 rokov je bohužiaľ odrazom schopnosti slovenských politikov a politicky nominovaných manažmentov veľkých štátnych firiem. Neexistujúca vízia a všeobecne akceptovaná stratégia štátu a rezortu znemožňuje mať jasne definované a nemenné ciele, priority a harmonogramy, ktorých napĺňanie by občan vedel vyhodnotiť. Bohužiaľ sme sa dostali […]

Zdroj: IDH

Nepovolený stavebný materiál vrátane azbestu nepatrí pod obchvat Bratislavy

Dňa 06.08.2019

Čo sa týka nálezu nebezpečného odpadu v násypoch, mala by byť vyvodená zodpovednosť nie len voči subjektom, ktoré odpad do násypov navážali, ale aj voči stavenému dozoru, ktorý mal ako prvý na tento problém upozorniť, ak by si vykonával svoje povinnosti svedomito. Je smutné, že aktivisti, ktorí na problém upozornili vlastne suplujú úlohu inštitúcií za to […]

Zdroj: IDH

Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Dňa 18.04.2019

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným […]

Zdroj: IDH

AKO V KOCÚRKOVE

Dňa 03.07.2014

Po oboznámení sa s návrhom zákona o jednoeurových eseročkách z dielne Ministerstva spravodlivosti som nevedel či sa mám smiať alebo plakať. Na Slovensku funguje niekoľko foriem podnikania od akciových spoločností cez eseročky, neziskovky , živnosti, komanditné spoločnosti až po podnikanie štátu. Prísť s návrhom zákona, ktorý absolútne skomplikuje a zbytočne zbyrokratizuje podnikanie pri jednej z […]

Zdroj: blog.sme.sk