100 % vybranej cestnej dane by malo ísť naspäť do kvality cestnej infraštruktúry

Publikované dňa 26.11.2014

BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.

Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.

Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Štátna banka sa zaručila za Váhostav. Miliónmi eur pri výstavbe diaľnic

Pár týždňov pred voľbami štát opäť pomohol firme Váhostav, za ktorou stojí údajný mecenáš Smeru Juraj Široký. Prostredníctvom banky,...

IDH v médiach  •  24.02.2016

Záujem o miliónový biznis na slovenských cestách má veľký hráč zo západnej Európy

Súťaž na mýtny tender stále nie je pripravená. Scenár s predĺžením zmluvy so Skytollom je čoraz reálnejší.

IDH v médiach  •  23.06.2020

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet od februára nebude jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

IDH v médiach  •  03.01.2017