100 % vybranej cestnej dane by malo ísť naspäť do kvality cestnej infraštruktúry

Publikované dňa 26.11.2014

BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.

Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.

Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Videokomentár: Prečo ešte stále nemáme diaľnicu z Bratislavy do Košíc?

Odborník Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo analyzuje dôvody, pre ktoré sa motoristi nedočkajú dokončenia diaľnice D1 -...

IDH v médiach  •  28.04.2016

Štát asi rozšíri diaľnicu na Trnavu na osem pruhov, potrebuje stovky miliónov

S rozširovaním diaľnice sa má začať už na budúci rok v októbri, dokončiť by sa mala tri roky na to. Malo by ísť o betónovú diaľnicu.

IDH v médiach  •  27.10.2016

Kvôli stočeným kilometrom hrozia problémy aj majiteľom áut, ktorí o tom nevedia

Približne 40 percent automobilov na Slovensku má stočené kilometre. Ich predaj bude obmedzený.

IDH v médiach  •  23.02.2016