100 % vybranej cestnej dane by malo ísť naspäť do kvality cestnej infraštruktúry

Publikované dňa 26.11.2014

BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.

Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.

Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Kyberbezpečnosť bude veľkou výzvou pre dopravu, spôsobia to autonómne autá aj priemyselná revolúcia

Jednou z najväčších výziev pre sektor dopravy sa v budúcnosti stane otázka kyberbezpečnosti. Informoval o tom vo štvrtok Inštitút pre dopra...

IDH v médiach  •  10.05.2019

Krutá realita na slovenských koľajniciach: Máme najpomalšie vlaky v Európe!

Slovenské vlaky jazdia pomaly. Rýchlejšie cestovanie je s výnimkou hlavnej trate medzi Bratislavou a Košicami v nedohľadne. Zúfalo sme vyšl...

IDH v médiach  •  19.10.2016

Čo čaká cesty prvej triedy?

V závese pozornosti. Tak sa hovorí o cestách prvej triedy. Viaceré zo 79 úsekov by však najbližších štyroch rokoch mali prejsť renováciou ...

IDH v médiach  •  24.05.2019