Cieľový grafikon 2020 je málo ambiciózny – železničná doprava nebude konkurencieschopnou

Publikované dňa 10.05.2016

Tlačová správa IDH k návrhu cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020:

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo hodnotí pozitívne snahu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vytvoriť cieľový grafikon vlakovej dopravy pre rok 2020, ktorý bude základom pre cielené strategické plánovanie dopravnej obslužnosti a mal by byť podkladom pre investície do vozidlového parku a železničnej infraštruktúry. Pripravovaný dokument je prvým svojho druhu, ktorý sa pokúša tento prístup aplikovať na slovenské pomery.

Návrh cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020 z dielne ministerstva, ktorý je v rezortnom pripomienkovom konaní, je však podľa IDH málo ambiciózny a pre rok 2020 neráta s výrazným posunom v oblasti železničnej dopravy. Pri takto konzervatívnom návrhu sa podľa nášho názoru železničná doprava stane nekonkurencieschopnou voči diaľkovej autobusovej a najmä individuálnej automobilovej doprave. Zároveň tento návrh podľa nás spochybňuje investičnú činnosť na železnici, najmä zvyšovanie traťovej rýchlosti na 160 km/h, keďže návrh neráta pre rok 2020 s výrazným zrýchlením dopravy na kľúčových tratiach.

Podľa programového vyhlásenia vlády v časti venujúcej sa železničnej doprave, sa vláda zaväzuje optimalizovať rozsah objednaných výkonov vo verejnom záujme v oblasti vlakovej dopravy, a to v rozsahu potrebnom na nastavenie cieľového grafikonu do roku 2020. Cieľom je vytvorenie dostatočnej ponuky a intenzity vlakového spojenia na trasách, ktoré majú potenciál byť efektívne z pohľadu železničnej dopravy tak, aby sa vytvoril nosný systém verejnej osobnej dopravy pre najväčšie prúdy cestujúcej verejnosti.

Z návrhu je zrejmé, že nebude dostatočne naplnené programové vyhlásenie, nakoľko v zmysle návrhu cieľového grafikonu sú pridávané vlaky na regionálne trate, ktoré neobsiahnu najväčšie prúdy cestujúcich. Naopak na tratiach s najväčšími prúdmi cestujúcich je podľa nás navrhnutý nedostatočný počet vlakov (napr. na trati Bratislava – Žilina – Košice, kde navyše absentuje aj rýchle spojenie Košíc s Bratislavou).

Celé hodnotenie železničných analytikov IDH nájdete na stránke http://www.idah.sk/analyzy/

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
821 04 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Električenka na RegioJet od začiatku roka nemusí stačiť

Súkromný dopravca rokuje s Bratislavskou integrovanou dopravou o vstupe do jednotného systému.

IDH v médiach  •  12.10.2017

Pod Braniskom musia pre preťaženie vyraziť novú rúru. Odborník si však myslí, že problém je iný

Pod Braniskom musia preraziť druhú tunelovú rúru. Obojsmernému zastaranému tunelu totiž hrozí preťaženie. Odborník ale vidí problém v jeh...

IDH v médiach  •  31.08.2016

Nižšie pokuty za e-diaľničné známky už od júna sú nereálne

Už o pätnásť dní by sme mali platiť nižšie pokuty za jazdu načierno po diaľnici, plánuje minister dopravy Roman Brecely. Ešte mu to nesch...

IDH v médiach  •  17.05.2016