Daňoví poplatníci majú právo vedieť, koľko nás stáli vlaky zadarmo

Publikované dňa 25.07.2016

Tlačová správa IDH k téme Daňoví poplatníci majú právo vedieť, koľko nás stáli vlaky zadarmo:

 

Ako informovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na svojej webovej stránke, „Sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli vyše 14 miliónov eur, minister Brecely chce benefit pre dôchodcov a študentov udržať“.

Škoda len, že to nie je pravda. Ministerstvo totiž podľa nášho odhadu vyčíslilo sumou viac ako 14 mil. EUR, len náklady, ktoré sú výpadkom tržieb štátneho dopravcu ZSSK. Uvedená hodnota podľa nás neobsahuje ďalšie náklady, ktoré uhradila za bezplatnú prepravu spoločnosti RegioJet a tiež zvýšené náklady na prenájom vozňov a zvýšenie prepravnej kapacity ako i ďalšie náklady súvisiace s prevádzkou vyššej kapacity. V žiadnom prípade preto nemôžeme hovoriť, že týchto viac ako 14 miliónov, je konečný účet za bezplatnú prepravu.

Prečo nám Ministerstvo nechce povedať skutočnú sumu? Na jej vypočítanie malo dostatok času. Ak sa na vlaky zadarmo všetci skladáme, mali by sme mať právo vedieť, koľko na to prispievame.

Ministerstvo tiež vo svojom stanovisku argumentuje, že stúpol záujem o vlakovú dopravu. Je však tento záujem motivovaný potrebou, alebo len faktom, že ak je to doprava zadarmo, preto cestujú aj tí, ktorí to v skutočnosti nepotrebujú.

Ak Vám zajtra poskytneme napríklad lieky zadarmo, tak okrem ľudí, ktorí ich naozaj potrebujú, si zadarmo zoberú aj tí ktorí ich nepotrebujú, „lebo veď je to zadarmo, tak pre istotu si zoberieme do zásoby“. Vytvorí sa tak väčšia spotreba ako je potreba a nakoniec nebudú lieky ani pre tých, ktorí ich naozaj potrebujú, lebo sa budú hromadiť u tých, ktorí ich nepotrebujú. Toto sa deje aj v železničnej doprave. Môžeme nakúpiť viac liekov, ale bude nás to stáť viac peňazí a problém tým nevyriešime.

Vlaky zadarmo vytvárajú umelý záujem. Potvrdila to nedávno samotná ZSSK, keď kvôli zvýšenému záujmu o vlaky vyššej kategórie musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo v niektorých typoch vlakov, nakoľko cestujúci začali využívať zadarmo vlaky vyššej kategórie, určené na prepravu na väčšie vzdialenosti a zaberali tak miesto platiacim cestujúcim.

Keďže daňoví poplatníci majú právo vedieť, akou sumou sa skladajú na sociálne opatrenia v doprave,

vyzývame Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, aby zverejnilo serióznu analýzu dopadov zavedenia bezplatnej prepravy, vrátane kalkulačného vzorca a vyčíslenia všetkých položiek s vplyvom na zavedenie tohoto opatrenia, ktorá bude tiež obsahovať vyjadrenie skutočnej potreby cestovať za prácou (resp. v zmysle  stanovených cieľov v sociálnom balíčku) oproti skutočnému nárastu cestujúcich na železnici, a z ktorej nám bude jasné koľko táto bezplatná preprava daňových poplatníkov stojí.

 

Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvaniho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

 

tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Stavebníctvo je na tom zle. V júli padlo najstrmšie od krízy

Stavbári rátali s projektami, ktoré sa tento rok nerozbehli. Jedným z nich je začiatok výstavby nultého obchvatu Bratislavy cez PPP.

IDH v médiach  •  10.09.2016

Leto na diaľnici: Jazdiť musíme osemdesiatkou, za veľké peniaze tam menia zvodidlá a tabule

Vodiči sa od jari na viacerých úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 „potkýnajú“ o množstvo rýchlostných obmedzení. Diaľničiari ...

IDH v médiach  •  13.08.2015

Na trati ostali len žlté IC vlaky: Skončí éra lacných lístkov?

Na trati medzi Bratislavou a Košicami ostávajú súkromné IC vlaky RegioJetu. Ten sa 9-eurovým lístkom postaral o cenovú revolúciu na Slovensku...

IDH v médiach  •  18.01.2016