Domácnosti i malí podnikatelia doplácajú na politiku ÚRSO

Publikované dňa 13.06.2019

Bratislava, 13. júna 2019 – Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) bude musieť riešiť, ako vo volebnom roku nedovoliť prudké zdraženie elektriny. Ak by regulácia cien energií nebola zbytočne spolitizovaná, tento problém by neexistoval.

Vývoj na burze v Prahe, od ktorého sa podľa aktuálnej vyhlášky ÚRSO odvíjajú regulované ceny elektriny pre domácnosti a malé firmy na Slovensku, naznačuje jej významné zdraženie. Kým ceny pre tento rok vychádzali z úrovne 40,49 eur za MWh, aktuálne sa elektrina v Prahe predáva za vyše 50 eur za MWh. „Regulačný vzorec počíta s vývojom burzových cien za prvých šesť mesiacov roka. Väčšinu tohto obdobia už máme za sebou. Približne 20 percentný nárast cien silovej elektriny v sledovanom období znamená, že domácnosti by zdražovanie nepocítili iba v prípade, ak by v zostávajúcich dňoch júna ceny na burze padli na nulu. Iba tak by sa priemer za šesť mesiacov dostal približne na úroveň vlaňajška. Takýto vývoj je, samozrejme, nereálny,“ upozorňuje František Stručka, energetický analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH).

Zdraženie už nie je hypotetické

Na očakávané zdražovanie elektriny v uplynulých dňoch upozornil aj jeden z alternatívnych dodávateľov elektriny. ÚRSO jeho prepočty nekomentoval s tým, že sa nikdy vopred nevyjadruje k výsledku cenových konaní, a to ani v hypotetickej rovine. „Zvýšenie ceny elektriny ako komodity pre rok 2020 už nie je zďaleka hypotetické. Vývoj na burze je jednoznačný. Ak ÚRSO dodrží vlastné pravidlá, silová elektrina domácnostiam zdražie,“ vysvetľuje František Stručka.

IDH však očakáva, že ak by mal byť nárast cien výrazný, vláda sa ho pokúsi aspoň čiastočne zvrátiť. Môže tak urobiť znížením distribučných poplatkov, či úpravami tarify za prevádzku systému, ktoré tvoria podstatnú časť koncovej ceny pre odberateľov. „Súčasná situácia potvrdzuje fakt, že regulácia cien energií je na Slovensku výrazne spolitizovaná. Príkladom môže byť zvyšovanie koncovej ceny elektriny v roku 2017, ktoré stálo stoličku predsedu ÚRSO. Už vtedy IDH upozorňoval, že cestou je  zachovanie regulácie iba v monopolných distribučných činnostiach a deregulácia obchodu. Vďaka tomu by sa ceny energií vyvíjali podobne ako ceny motorových palív. Reagovali by postupne na aktuálny vývoj na burzách a ÚRSO by sa vyhol politickému tlaku,“ hovorí František Stručka.

Regulácia znemožňuje dlhodobejšie zmluvy

Deregulácia by zároveň dodávateľom energií umožnila ponúknuť sofistikovanejšie produkty na dlhšie obdobie. Napríklad, dodávatelia mohli v roku 2016 nakúpiť elektrinu za 35 eur/MWH na štyri roky a ponúknuť ju domácnostiam. Tie by tak v porovnaní s aktuálnymi cenami výrazne ušetrili. Z dlhodobých kontraktov dnes dokážu profitovať napríklad firmy mimo regulovaného segmentu, kde sú zmluvy uzavreté na niekoľko rokov úplne bežné.

Pri domácnostiach sa však kvôli regulácii podobný prístup dodávateľom nevyplatí. Vzniká totiž riziko, že pri krátkodobom poklese ceny by ich regulačný úrad prinútil predávať elektrinu so stratou. „Akceptovať takéto riziko nemôžu. Už dnes sú dodávatelia energií znevýhodnení, čoho dôsledkom je masívny odchod viacerých firiem zo slovenského trhu. Brať si na plecia ďalšie riziká by bolo pre ne likvidačné,“ vysvetľuje František Stručka. Preto kvôli regulačnej politike ÚRSO domácnosti prichádzajú o možnosť získať stabilné ceny elektriny na dlhšie  obdobie, z čoho by profitovali aj v aktuálnom období jej zdražovania.

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

 

Odporúčané články

Z Bratislavy do Košíc po diaľnici prejdeme najskôr v roku 2025

Zámer vlády spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami je čistá fantazmagória. S výstavou D1 sa začalo ešte v roku 1972.

IDH v médiach  •  28.04.2016

Ročne aj o 130 eur viac. Nemci zavádzajú mýto

Za 13-tisíc kilometrov ciest si v Nemecku vypýtajú od 67 eur ročne od každého šoféra. Podľa analytikov to za kvalitu infraštruktúry nie je ...

IDH v médiach  •  27.03.2017

Érsek chystá vlakové súťaže. Toto je 35 tratí, kde môže jazdiť súkromník

Prvé súťaže je možné očakávať až v roku 2019, ministerstvo si chce najprv konkurenciu vyskúšať na troch tratiach.

IDH v médiach  •  29.01.2018