K transparentnému poskytovaniu sociálnych zliav v doprave, by mal napomôcť zásah štátu

Publikované dňa 25.01.2019

Bratislava, 25. januára 2019 – Zjednotenie sociálnych zliav a skupín, ktoré na sociálne zľavy majú nárok, by malo byť úlohou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Súčasný stav totiž umožňuje objednávateľom dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave definovať si v prepravných a tarifných podmienkach vlastné podmienky a parametre poskytovania zliav pre sociálne skupiny, ako i definovať si tieto skupiny. V praxi to znamená, že ak cestuje dôchodca, študent, alebo ťažko zdravotne postihnutý občan rôznymi dopravcami, v jednom dopravnom prostriedku môže mať nie len inú zľavu ako v tom druhom, dokonca nárok na sociálnu zľavu v niektorom dopravnom prostriedku nemusí mať vôbec. Umožňuje to totiž súčasná legislatíva, kde kompetencie definovania sociálnych skupín a výšky zliav sú na objednávateľoch dopravných výkonov, ktorých je na Slovensku niekoľko desiatok (Ministerstvo dopravy a výstavby, Vyššie územné celky a tiež mestá a obce).

Ministerstvo dopravy a výstavby by malo byť garantom výhradne štátnej dopravnej politiky, bez kompetencií riadenia sociálnych zliav. Keďže sociálne zľavy sú súčasťou sociálnej politiky a sú v konečnom dôsledku financované zo štátneho rozpočtu, kompetencie v tejto oblasti by sa mali centralizovať na štát, ktorý by mal prostredníctvom výkonu štátnej sociálnej politiky zastrešovanej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny jednoznačne a jednotne definovať sociálne skupiny ako sú napríklad dôchodca, ťažko zdravotne postihnutý občan, žiak, študent a podobne, ako i definovať minimálnu výšku sociálnej zľavy, ktorá bude týmto skupinám poskytnutá. Zároveň by štát mal byť objednávateľom týchto zliav, čo by znamenalo, že by ich dopravcom či už priamo, alebo prostredníctvom objednávateľov dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave preplácal. Takýmto krokom, by sa sociálnym skupinám značne zjednodušilo využívanie nárokov na sociálne benefity v doprave, keďže by tieto sociálne skupiny mali rovnaký nárok na zľavy bez ohľadu na región kde cestujú, použitého druhu verejnej dopravy, prípadne adresu trvalého bydliska. Zjednotením sociálnych zliav by sa tiež optimalizovali podmienky pre koordináciu a integráciu verejnej dopravy naprieč regiónmi.

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

TB Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Slovensko patrí v súčasnosti medzi štyri krajiny Európskej únie, ktoré nemajú spojené diaľnicou alebo rýchlostnou cestou dve najväčšie m...

IDH v médiach  •  26.09.2013

Poór získal megazakázku od štátu. Doteraz najväčšiu

ŽOS Trnava vyhral tender na modernizáciu železničných súprav. Osobný dopravca zaplatí 23,1 milióna eur.

IDH v médiach  •  18.05.2014

Hlavné mesto na koľajach sa odkladá

Magistrát chce využiť desiatky kilometrov železničných tratí. Odborník upozorňuje, že verejnej doprave chýba koncepčnosť.

IDH v médiach  •  16.03.2018