Kritickú dopravu v Ružomberku je potrebné začať riešiť

Publikované dňa 19.06.2018

Bratislava, 19. júna 2018 – Rýchlym riešením kritickej dopravnej situácie v Ružomberku, je odkloniť dopravu pred Ružomberkom na Banskú Bystricu, cez Hiadeľské sedlo a Slovenskú Ľupču, čím sa zabezpečí že tranzit, ktorý spôsobuje Ružomberku problém, bude vedený v oboch kľúčových smeroch mimo Ružomberka. Takéto riešenie vie byť pri efektívnej príprave s profesionálnym prístupom hotové do roku 2022.

Územné rozhodnutie na úsek Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je platné, čo znamená, že by sa dalo začať stavať do 6 mesiacov. Pokračovanie cesty cez Hiadeľské sedlo do Liptovskej osady by sa malo vysúťažiť formou PPP s využitím všetkých možností pre skrátenie prípravy stavby a urýchlenie výstavby, pričom obidva úseky by sa mohli stavať podľa žltého FIDICu. Od obchvatu Liptovská Osada by bola rýchlostná cesta R1 trasovaná v pôvodnom profile štátnej cesty až pred Ružomberok, kde sa na vjazde za kameňolomom napojí na cestu I/18.

Významný úsek cesty by viedol cez NAPANT, kde odpadá výkup pozemkov, ktorý je dôvodom značných zdržaní a zdrojom predražovania pri iných úsekoch ciest.

Vzhľadom na skutočnosť, že trasa cesty bude prechádzať cez NAPANT, bude potrebné prijať prísne opatrenia na zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie, aké poznáme z horských oblastí susedných krajín (obmedzenie rýchlosti, zníženie hluku a pod.).

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Načo sú Deutche Bahn slovenské autobusy a vlaky

Spoločnosť Arriva patriaca nemeckému štátnemu dopravcovi Deutsche Bahn (DB) potichu a bez väčšieho záujmu verejnosti ovládla autobusovú dop...

IDH v médiach  •  09.10.2015

Zákaz predaja áut so stočenými kilometrami vyvolal polemiku, poslanci ho bránia

Novela sa dotkne najmä predajcov ojazdených áut, ktorí majú v predajniach tisícky áut s neoprávnene pretočenými kilometrami.

IDH v médiach  •  25.02.2016

Trnavské mýto môže dostať vlaky

Projekt bratislavskej Filiálky považujú odborníci za správny krok, priviedol by podľa nich do vlakov viac ľudí ako nimi cestuje teraz.

IDH v médiach  •  12.07.2016