Môže agresívne správanie RegioJetu poškodiť dopravný trh?

Publikované dňa 15.12.2015

Tlačová správa

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o. (IDH) na dnešnej tlačovej konferencii upozornil, že nátlakové praktiky súkromného dopravcu RegioJet nie sú pre dopravný trh prospešné a poukázal na možné problémy a riziká.

Česká spoločnosť RegioJet pred viac ako dvoma týždňami ohlásila odchod z trhu z linky Bratislava – Košice, ak minister dopravy v priebehu niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov ZSSK. Takúto nátlakovú praktiku nevyskúšal český RegioJet na Slovensku po prvýkrát, pričom po tom, ako im prvá nátlaková akcia v autobusovej doprave na županov nevyšla, tentokrát sa ju pokúsili vystupňovať a smerovať priamo na ministra dopravy.

Otázkou je, či bolo ustúpenie zo strany ministerstva a štátneho dopravcu správne. „Nie je podľa nás akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To čo je na celej veci tiež podozrivé, je skutočnosť, že štátna ZSSK ustúpila až po tom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava – Košice, čím by sa štátnej ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie,“ zdôrazňuje predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

 

Neférový nátlak

„Nátlakové praktiky zo strany českej spoločnosti nám pripadajú neférové a na Slovenský dopravný trh zavádzajú správanie, ktoré by nemalo byť akceptované. Nie je vylúčené, že to, čo RegioJet vytýka štátu v prípade ZSSK, sám praktizuje,“ popisuje riaditeľ inštitútu IDH Rastislav Cenký.

„ZSSK vytýkal možné krížové financovanie IC vlakov. RegioJet ale získal za nie celkom transparentných podmienok a bez verejnej súťaže lukratívnu trať Bratislava – Dunajská Streda, kde sa českému prepravcovi darí,“ dopĺňa Cenký.

Podnikanie RegioJetu prekvitá najmä na dotovaných tratiach. Je možné, že zo ziskov z dotovaných tratí financuje odstránenie konkurencie vo vlakovej a autobusovej doprave?

Český súkromný dopravca štátnemu ZSSK tiež vytýkal nízke ceny. Finančný model prevádzky autobusovej a vlakovej dopravy českého súkromného dopravcu je v niektorých prípadoch založený na dlhodobých cenách pod preukázateľné náklady. RegioJet priznal, že na trati Bratislava – Košice vyprodukoval stratu viac ako 3 milióny eur.

 

Z akých peňazí rozširujú aktivity?

Aj napriek verejne deklarovaným stratám, spoločnosť masívne rozširuje svoje aktivity na trhu. Je otázne, aké sú jej pohnútky a z čoho sú tieto aktivity financované?

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si musí uvedomiť, že nie je možné, aby sa nechalo vydierať a by malo zasiahnuť už pri náznakoch nekorektných trhových praktík v doprave. Malo by preskúmať a pravidelne skúmať možné krížové financovanie, cenotvorbu súkromných dopravcov a možné nekalé praktiky, ako odstraňovania konkurencie z dotácie od štátu.

Na Slovensku sa dopravný trh stále kreuje a preto by sme mali pozorne sledovať aktivity dopravcov, ich komunikačnú, marketingovú a obchodnú politiku a nedovoliť, aby sa dopravný trh deformoval.

Ak chceme, aby dopravný trh bo na Slovensku Liberalizovaný, štát by mal vytvoriť jasné pravidlá, podmienky a legislatívne rámce pre verejnú osobnú dopravu, napríklad cestou zákona o verejnej osobnej doprave, aby podnikanie v doprave bolo dlhodobo stabilné a v prospech cestujúcich. Potom to začne byť zaujímavé nielen pre dopravcov, ale aj pre cestujúcich.

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idh.sk/

Odporúčané články

Ceny energií na rok 2023: Faktúry za elektrinu ostanú rovnaké. Účty za plyn a teplo stúpnu o 15 percent

Šesť miliárd eur alebo 3 000 eur na jednu domácnosť za rok. To by bola faktúra za drahé energie v prípade, ak by vláda nezasiahla.

IDH v médiach  •  02.12.2022

Zelený priemysel v EÚ. Bude to úspech alebo jeho definitívny koniec?

Smelé plány Bruselu, ktoré mali spraviť z Európskej únie najkonkurencieschopnejšiu ekonomiku na svete, už dávno stroskotali. Komisia teraz pr...

IDH v médiach  •  10.02.2023

Financovanie železníc v štátnom rozpočte je nedostatočné, podľa Mateja potrebujú stovky miliónov eur

Aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) boli schopné v roku 2021 udržať železničnú infraštruktúru aspoň v prevádzky schopnom stave, potre...

IDH v médiach  •  15.12.2020