NDS dostáva peniaze z mýta aj za cesty I. triedy, ktoré nevlastní. Tie potom chýbajú pri opravách mostov

Publikované dňa 27.08.2018

Bratislava, 27. augusta 2018 – Pád mosta v talianskom Janove, ktorého pravdepodobnou príčinou bola zanedbaná údržba, upriamil pozornosť aj na stav slovenských mostov. V tejto súvislosti sa Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a Slovenská správa ciest (SSC) snažili verejnosť upokojiť, že u nás žiadna podobná tragédia nehrozí.

„Faktom je, že diaľničné mosty v správe NDS sú v porovnaní s tými, ktoré spravuje SSC, v pomerne dobrom stave. Myslíme si, že tento stav je spôsobený predovšetkým prerozdeľovaním peňazí, ktoré sa na Slovensku vyberú z mýta. Celý príjem z neho totiž putuje do NDS, pričom potreby SSC sa dlhodobo ignorujú,“ upozorňuje analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Dalibor Trebichalský.

NDS tak dostáva peniaze aj z mýta, ktoré sa vyberie na cestách I. triedy, a to napriek tomu, že ich nevlastní a ani neudržiava. Tie má totiž v správe SSC. Tá tieto cesty udržiava a opravuje, no peniaze z mýta za ne nedostáva. Výsledkom je, že jej chýbajú financie nielen na údržbu a opravy, ale aj na rozširovanie pôvodnej cestnej siete. „Nejde pritom o nízke sumy, keďže ročne sa na cestách I. triedy vyberie mýto vo výške 70 až 75 miliónov eur. Ak by tieto peniaze SSC dostala, cesty I. triedy, vrátane mostov, by boli vo výrazne lepšom stave, než sú dnes,“ vysvetľuje D. Trebichalský.

Ak by SSC peniaze z mýta dostala, zostali by jej zdroje aj na investície. Podľa IDH by napríklad 50 miliónov ročne mohlo smerovať do zvýšenia kapacity súčasných ciest I. triedy, prípadne do budovania nových preložiek, ďalších 25 miliónov do opráv. SSC by bola schopná dlhodobo plánovať a nebola by odkázaná na dotácie od štátu v tej miere, ako je dnes. „Preto je potrebné tento stav urýchlene riešiť. Súčasné prerozdeľovanie prostriedkov z mýta je nielen nespravodlivé, ale jednoznačne negatívne vplýva aj na kvalitu ciest, po ktorých sú motoristi nútení jazdiť,“ uzatvára D. Trebichalský.

 

Ing. Dalibor Trebichalský
analytik inštitútu

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika

e-mail: dalibor.trebichalsky@idah.sk
mobil: +421 903 438 441
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Prešovčania si na ne ťažšie zvykajú: Ojazdené autobusy z Bratislavy premaľujú

Logo hlavného mesta na autobusoch jazdiacich po Prešove si všímame už 2 roky. Dopravný podnik kúpi ďalšie ojazdené kusy, no plánuje ich pre...

IDH v médiach  •  12.08.2020

Minister Siete chce vyriešiť problém s e-známkami, v hre je aj zmena zákona

Nie je vylúčené, že súčasťou riešenia problému s elektronickými diaľničnými známkami a posielaním pokút za jazdu bez nich, bude aj leg...

IDH v médiach  •  21.04.2016

Štát dostáva rivala. Na železnici

Železnice Na najlukratívnejšej trati Bratislava – Košice bude už čoskoro okrem štátnych železníc jazdiť aj súkromný dopravca RegioJet.

IDH v médiach  •  13.04.2014