Širokorozchodná: Buď budeme lídrom, alebo nezískame nič

Publikované dňa 05.04.2013

Ak Slovensko v blízkom čase nepríjme oficiálne uznesenia o projekte širokorozchodnej železnice a nebude ho analyzovať po ekonomickej stránke, hrozí, že projekt ruská strana zrealizuje so zahraničnými partnermi bez toho, aby Slovensko získalo akékoľvek výhody. Najvýhodnejšou variantou širokorozchodnej železnice za predpokladu, že trať bude končiť na našom území, je koncová prekládka tovarov na Slovensku. Prezident ruských železníc Vladimír Jakunin pritom na včerajšej návšteve Slovenska avizoval, že možným cieľom trate môže byť Viedeň.  Byť lídrom v prekladaní tovarov je preto v tejto chvíli kľúčové.

Slovensko dnes zvažuje dva projekty, ktoré by mali bezprostredne riešiť najmä nepriaznivú situáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia:  Projekt širokorozchodnej železnice predbežne s dvomi prekládkami na Slovensku
a spoločný podnik Carga a Ruských železníc v oblasti prepravy kontajnerov tak, ako včera na návšteve Slovenska avizoval prezident Ruských železníc Vladimír Jakunin.

Ak má záchranný plán pre Cargo fungovať, mala by vláda prijať uznesenie, že vôbec takýto úmysel má. Zatiaľ neschválila žiadny deklaratívny materiál, ani neprerokovala cost benefit analýzu, ktorá by popísala aké záväzky, náklady a benefity by z týchto aktivít pre Slovensko vyplynuli. Je to neštandardné, nakoľko ide o pomerne vážne rozhodnutie s priamym vplyvom na existenciu Carga, ktoré je dnes na pokraji krachu a nemalým vplyvom na slovenskú ekonomiku,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Ako dodal Ondrej Matej, keďže projekt spoločného podniku Carga a Ruských železníc prebieha fakticky mimo verejnej diskusie, pripomína tichú privatizáciu Carga. „To ako také nepredstavuje problém. Problémom však je, že ak štát bez analýz do spoločných podnikov vyčlení perspektívne aktivity Carga, môže mu vo finále vo vlastníctve zostať len stratový a zadlžený prázdny holding“.

Odporúčané články

Cargo sa drží nad vodou. Hospodári lepšie, ako čakalo

Spoločnosť sa v roku 2015 dostala z mínusu, analytici sú však skeptickí.

IDH v médiach  •  07.06.2017

Kľúčová bratislavská diaľnica dostala zelenú. Je za ňou veľký biznis

Pozemky pod bratislavským obchvatom sa napokon predajú. Rozhodli o tom bratislavskí poslanci na včerajšom mestskom zastupiteľstve.

IDH v médiach  •  30.09.2016

Mýto z ciest I. triedy by malo smerovať na investície a opravy týchto ciest

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dostáva peniaze z mýta vybraného aj na cestách prvej triedy, ktoré však spravuje Slovenská správa ci...

IDH v médiach  •  07.09.2018