Eurofondy na dopravu nevyužívame efektívne, chýbajú inteligentné projekty

Publikované dňa 10.12.2019

Bratislava, 10. decembra 2019 – Finančné prostriedky z európskych fondov už dávno nie sú určené iba na výstavbu ciest či železníc. Inteligentné projekty v doprave zatiaľ na Slovensku chýbajú a nezmenilo sa to ani v uplynulom roku, bilancuje Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH).

Inteligentné systémy dokážu napríklad predpovedať, v ktorých miestach vzniknú dopravné zápchy a zároveň dokážu navrhovať riešenia k ich predchádzaniu. Ak chceme zvyšovať bezpečnosť na cestách, moderné technológie dokážu napríklad odhaliť vodičov, ktorí popri šoférovaní SMS-kujú či telefonujú. Využitie inteligentných systémov bude nevyhnutnosťou aj pri nástupe autonómnych vozidiel bez vodiča, či inteligentných asistenčných a proti-kolíznych systémov.

„V rámci najnovších dopravných trendov sa veľa hovorí napríklad aj o lietajúcich dronoch, ktoré by nahradili doručovanie zásielok. Rovnako vidno digitalizáciu na letiskách – v budúcnosti možno aj u nás tradičné preukazovanie sa dokladmi nahradí skenovanie tváre,“ uvádza Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Podľa IDH by sa Slovensko malo inšpirovať trendami a do budúcna sa zamerať viac práve na inteligentné, telematické dopravné systémy, a to aj pri projektoch spolufinancovaných z prostriedkov EÚ. Slovensku sa dlhodobo nedarí čerpať eurofondy na efektívnej úrovni, čo negatívne vplýva na rozvoj dopravného odvetvia. V roku 2019 sa situáciu podľa Cenkého nepodarilo zmeniť, pričom naďalej chýbajú aj jasné priority, kam sa chceme v oblasti inteligentnej mobility ako krajina posunúť v dlhodobom horizonte.

Digitalizácia a 5G ako cieľ eurokomisie

Intenzívna digitalizácia patrí pritom aj k cieľom novej Európskej komisie, ktorá bude pôsobiť v úrade v období rokov 2019 až 2024.

„Nemôžeme si dovoliť zaostávať v oblasti digitálneho hospodárstva. Jednou z najbližších výziev budú nové mobilné 5G siete, pri ktorých by sa mali venovať tomu, ako čo najviac transparentne a bezpečne pristúpiť k ich spusteniu,“ vysvetľuje Rastislav Cenký z IDH.

Podľa Cenkého bude nová generácia mobilných sietí unikátna v tom, ako prinesie inovácie nielen v telekomunikáciách, ale pridružene aj do mnohých ekonomických odvetví vrátane sektora dopravy. Podľa odhadov, na ktoré poukázala analýza IDTechEx, by 5G siete mohli vytvoriť trh v celkovej hodnote až okolo 700 miliárd amerických dolárov a preto bude nevyhnutnosťou sústrediť sa na ich bezpečnosť a spoľahlivosť vrátane certifikácií a štandardizácií, a to na celoeurópskej úrovni.

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Štátna banka sa zaručila za Váhostav. Miliónmi eur pri výstavbe diaľnic

Pár týždňov pred voľbami štát opäť pomohol firme Váhostav, za ktorou stojí údajný mecenáš Smeru Juraj Široký. Prostredníctvom banky,...

IDH v médiach  •  24.02.2016

Inšititút: Počkáme si, či nejde len o vyjednávaciu taktiku RegioJetu

Súkromný dopravca RegioJet už v minulosti podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého ukázal, že vie, ako sa ro...

IDH v médiach  •  05.01.2017

Cargo žiadalo súd, aby umlčal jeho kritika. Neuspelo

BRATISLAVA. Poškodzuje dobrú povesť Carga. To je dôvod, pre ktorý štátny nákladný železničný prepravca zažaloval na prešovskom okresnom ...

IDH v médiach  •  09.05.2014