Press

Vláda chce štátny dozor nad všetkými cestami

Dňa 19.02.2024

Riaditeľ IDH Ondrej Matej analyzoval pre RTVS 24 pripravovanú novelu cestného zákona.

Zdroj: rtvs.sk

Väzenie na „splátky“ bude závisieť od novely. Ficov kabinet však chystá ďalšie dva PPP projekty

Dňa 14.02.2024

Počas vlád Roberta Fica sa pri diaľniciach stalo obľúbeným spôsobom financovania takzvané verejno-súkromné partnerstvo, známejšie pod skratkou PPP projekt. Politickí oponenti nazývali tieto stavby aj ako „poriadne predražené projekty“. 

Zdroj: hnonline.sk

Mimoriadna situácia pod Strečnom: Geologický prieskum potvrdil obavy, na cestu môžu spadnúť aj 150 cm skaly

Dňa 10.02.2024

Pravidelné zdržania, kolóny, padajúce skaly a nehody nie sú pre šoférov v úseku pod Strečnom ničím výnimočným. Vodiči tam často zažívajú „masaker“, v zápche niekedy trčia aj dve hodiny. Opakujúce sa problémy sa však vyhrocujú. Teraz tam vyhlásili mimoriadnu situáciu.

Zdroj: pravda.sk

Na západe Slovenska hrozí kolaps železničnej dopravy. Chýbajú kľúčoví zamestnanci

Dňa 09.02.2024

Železničná doprava na západnom Slovensku by mohla o niekoľko mesiacov skolabovať. Tvrdia to železniční odborári, podľa ktorých chýbajú výpravcovia, ale aj ďalšie dôležité profesie na železničných dráhach. Ministerstvo dopravy ubezpečuje, že hľadá riešenie.

Zdroj: rtvs.sk

Za nafťáky zaplatia výrazne viac. Predraží to potraviny, varujú dopravcovia

Dňa 02.02.2024

V Nemecku od decembra platí európska smernica o poplatkoch za diaľnice, ktorá mieri najmä na vyššie spoplatnenie nákladnej dopravy využívajúcej fosílne palivá. V tomto roku má začať platiť aj na Slovensku.

Zdroj: sme.sk

IDH na novej adrese a s novým členom správnej rady

Dňa 05.02.2024

Bratislava 5. februára 2024 – Oznamujeme Vám, že nezisková organizácia Inštitút pre dopravu a hospodárstvo od februára 2024 má nového člena Správnej rady a novú adresu sídla. Novým členom Správnej rady IDH sa stal Ing. Miloslav Havrila, ktorý je odborníkom na železničnú dopravu. V minulosti zastával pozíciu generálneho riaditeľa ŽSR. Našu kanceláriu nájdete v nových priestoroch […]

Riaditeľ IDH končí na pozícii externého poradcu ministra dopravy

Dňa 01.02.2024

Bratislava 1. februára 2024 – Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ing. Ondrej Matej po dohode s ministrom dopravy JUDr. Ing. Jozefom Rážom ml. nepredĺžili spoluprácu na pozícii externého poradcu ministra dopravy k 1.2.2024. Ondrej Matej pôsobil na Ministerstve dopravy SR ako externý poradca ministrov dopravy od roku 2021. „Som rád, že som mohol svoje odborné a manažérske […]

Stanovisko IDH k vládou schválenému návrhu zákona o verejnej a osobnej doprave

Dňa 14.04.2023

Bratislava 14. apríla 2023 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo víta schválenie návrhu zákona o verejnej a osobnej doprave Vládou Slovenskej republiky. Už desať rokov (8.2.2013 predstavil Inštitút návrh integrácie verejnej osobnej dopravy na celom Slovensku) Inštitút pre dopravu a hospodárstvo presadzuje zámer integrácie verejnej osobnej dopravy za účelom jeho skvalitnenia. Dlhodobo sme navrhovali ako prvý krok […]

Stanovisko IDH k zdaneniu ziskov

Dňa 07.12.2022

Bratislava 7. decembra 2022 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo z princípu odmieta zdaňovať zisk. Zisk je výsledok po zdanení príjmov obchodných spoločností po započítaní ich nákladov. Zdaňovať zisk je zlé a do budúcna nebezpečné riešenie ako zabezpečiť príjem štátneho rozpočtu. Je to nesystémové, neodborné a nelogické riešenie na hrane legislatívy Európskej únie. Považujeme to za „znárodnenie časti zisku […]

Stanovisko IDH k stanoveniu cien energií pre domácnosti

Dňa 02.12.2022

Bratislava 2. decembra 2022 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo považuje vládou schválené konečné ceny plynu a elektriny pre domácnosti za plytvanie verejnými prostriedkami, ktoré je dôležité využívať hospodárne a zodpovedne. Ide o veľmi populistické rozhodnutie, ktoré má výrazný vplyv na výdavkovú stranu štátneho rozpočtu, ktorá navyše nie je krytá. V podstate sa jedná o pomoc štátu domácnostiam v celkovej výške cca 6 […]

Definovanie energetickej chudoby prichádza včas

Dňa 24.11.2022

Pozitívne vnímam skutočnosť, že vláda (v tomto prípade zastúpená ÚRSO) vôbec prvýkrát pripravuje  definíciu energetickej chudoby. V kontexte procesu je potrebné počkať na finálnu úpravu navrhovaného legislatívneho opatrenia, ktoré v konečnom dôsledku definuje aké a koľko domácnosti bude zahrnutých do tejto kategórie. Energetická chudoba je podľa ÚRSO definovaná množstvom prostriedkov, ktoré zostanú domácnosti po zaplatení všetkých výdavkov […]

Zdroj: IDH

Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne

Dňa 13.08.2019

Krátky čas na prípravu zo strany záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva štátnej ZSSK. Navrhujeme, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá by mala byť zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy SR. Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po […]

Zdroj: IDH

Trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruujeme už 20 rokov

Dňa 12.08.2019

To, že na Slovensku sa trať medzi Bratislavou a Žilinou rekonštruuje 20 rokov je bohužiaľ odrazom schopnosti slovenských politikov a politicky nominovaných manažmentov veľkých štátnych firiem. Neexistujúca vízia a všeobecne akceptovaná stratégia štátu a rezortu znemožňuje mať jasne definované a nemenné ciele, priority a harmonogramy, ktorých napĺňanie by občan vedel vyhodnotiť. Bohužiaľ sme sa dostali […]

Zdroj: IDH

Nepovolený stavebný materiál vrátane azbestu nepatrí pod obchvat Bratislavy

Dňa 06.08.2019

Čo sa týka nálezu nebezpečného odpadu v násypoch, mala by byť vyvodená zodpovednosť nie len voči subjektom, ktoré odpad do násypov navážali, ale aj voči stavenému dozoru, ktorý mal ako prvý na tento problém upozorniť, ak by si vykonával svoje povinnosti svedomito. Je smutné, že aktivisti, ktorí na problém upozornili vlastne suplujú úlohu inštitúcií za to […]

Zdroj: IDH

Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Dňa 18.04.2019

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným […]

Zdroj: IDH