Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Publikované dňa 20.04.2017

Tlačová správa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo:

 

Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Bratislava, 20. apríla 2017 – Hromadným nehodám, aká sa dnes stala na diaľnici D1 medzi Jánovcami a Popradom, sa dá pomerne jednoducho zabrániť. A to tým, že na základe údajov Národného systému dopravných informácií dôjde k preventívnemu uzatvoreniu ťažko zjazdného úseku diaľnice. „Takýto prístup je bežný napríklad v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu. Nik nečaká na to, kým na ceste dôjde k ťažkej hromadnej havárii, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, no často aj k ujme na zdraví,“ hovorí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

Na Slovensku je však bežné, že sa situácia na kalamitou postihnutých cestách rieši až potom, čo k nehode dôjde. „Rizikové úseky ciest, kde je v prípade nepriaznivého počasia takmer nemožné zabezpečiť ich adekvátnu zjazdnosť, sú pritom dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa dnes stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám“ upozorňuje Ondrej Matej.

Štát by mal preto podľa IDH klásť oveľa väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže napríklad príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR, do budúcna je možné uvažovať aj nad inštaláciou zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku. „Vďaka tomu by sme dokázali šetriť majetok a zdravie občanov. K nehodám, k akej došlo dnes pred Popradom, by vôbec nemuselo prísť. Konečne by sa začal aj zmysluplnejšie využívať Národný systém dopravných informácií, ktorý stál daňových poplatníkov 14 miliónov eur. Preventívnemu uzatváraniu rizikových úsekov ciest už dnes nič nebráni, jedine pohodlnosť štátnych úradníkov, ktorí sa boja niesť zodpovednosť za stav ciest, na ktorých neskôr dochádza k nehodám,“ dodáva Ondrej Matej.

 

Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Ako sa zarába na vodných elektrárňach

Malé vodné elektrárne síce neprodukujú veľa energie, ale zato vyrábajú veľa problémov.

IDH v médiach  •  10.03.2017

Tristoeurové pokuty za diaľnice nechodia. Úradom chýbajú podklady

Nové elektronické diaľničné známky fungujú už štvrtý mesiac. Pokuty za jazdu načierno majú rozdávať okresné úrady. Z rezortu dopravy i...

IDH v médiach  •  12.04.2016

Cez Tatry pôjde vlak konečne rýchlejšie. Štát zmodernizuje prvý úsek za Žilinou

Železnice chcú v tomto roku vypísať dva tendre na modernizáciu železničných tratí. Spolu chcú minúť takmer 400 miliónov eur.

IDH v médiach  •  12.10.2016