Vlaky „zadarmo“ nebudú stáť 13, ale 30 miliónov

Publikované dňa 27.10.2014

Za diskriminačné opatrenie Slovensku hrozia sankcie z Európskej komisie

BRATISLAVA, 24.10.2014 – Dotované cestovné „zadarmo“ vlakom pre študentov a dôchodcov, ktoré v stredu prešlo vládou bude omnoho drahšie, ako kabinet tvrdí. Zámer 13-miliónových štátnych nákladov totiž nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí.
Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich. Druhou stratou prispejú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tým znížia príjmy Železničnej spoločnosti Slovensko.
Celkové zvýšené priame náklady a ušlé tržby Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje zhruba
na 30 miliónov eur.
Za toto deklarované sociálne opatrenie navyše Slovensku hrozia sankcie od Európskej komisie, alebo dokonca súd na Európskom súdnom dvore. Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá „zadarmo“ nebude, respektíve ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú. Právne korektným riešením by preto bolo zvýhodniť všetky typy verejnej dopravy.
Otázna je tiež aj „sociálna výhoda ,“ pre študentov. Na rozdiel od dôchodcov, ktorých všetky príjmy sú nízke pri tejto kategórii nie je možné rozlíšiť ich skutočnú finančnú situáciu.

„Za správnu nepovažujeme ani samotnú filozofiu dávania vecí študentom zadarmo. Študenti sú vo fáze života, kedy by práve naopak mali chápať, že výhody by mala prinášať najmä usilovná práca,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Ak je vláda skutočne presvedčená, že dokáže financovať zvýhodňovanú dopravu, mala by pristúpiť skôr k systémovým riešeniam: Integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém –zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy – a zvýhodňovať v rámci neho. Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém . Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Česmad: Prípadný zánik Schengenu by znamenal rozklad hospodárstva

Vstupom Slovenska do Schengenu pritom podľa jeho slov zaznamenali slovenskí dopravcovia výrazné zvýšenie prepravy zo Slovenska do členských š...

IDH v médiach  •  18.12.2017

Kľúčová diaľnica je na franforce. Plánovaný obchvat na východe je totálny výsmech

Predseda správnej rady IDH Ondrej Matej v rozhovore pre HN Televíziu pomenoval najväčšie problémy nielen v Bratislave. Spomína aj diaľnicu do ...

IDH v médiach  •  25.05.2016

Cestári boli na diaľnici včas, podľa analytika ju mali hneď zavrieť

Cestári začali s údržbou diaľnice D1 pod Tatrami, na ktorej sa dnes ráno stala hromadná nehoda, už v stredu večer. Ondrej Matej z Inštitútu...

IDH v médiach  •  21.04.2017