Vlaky „zadarmo“ nebudú stáť 13, ale 30 miliónov

Publikované dňa 27.10.2014

Za diskriminačné opatrenie Slovensku hrozia sankcie z Európskej komisie

BRATISLAVA, 24.10.2014 – Dotované cestovné „zadarmo“ vlakom pre študentov a dôchodcov, ktoré v stredu prešlo vládou bude omnoho drahšie, ako kabinet tvrdí. Zámer 13-miliónových štátnych nákladov totiž nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí.
Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich. Druhou stratou prispejú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tým znížia príjmy Železničnej spoločnosti Slovensko.
Celkové zvýšené priame náklady a ušlé tržby Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje zhruba
na 30 miliónov eur.
Za toto deklarované sociálne opatrenie navyše Slovensku hrozia sankcie od Európskej komisie, alebo dokonca súd na Európskom súdnom dvore. Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá „zadarmo“ nebude, respektíve ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú. Právne korektným riešením by preto bolo zvýhodniť všetky typy verejnej dopravy.
Otázna je tiež aj „sociálna výhoda ,“ pre študentov. Na rozdiel od dôchodcov, ktorých všetky príjmy sú nízke pri tejto kategórii nie je možné rozlíšiť ich skutočnú finančnú situáciu.

„Za správnu nepovažujeme ani samotnú filozofiu dávania vecí študentom zadarmo. Študenti sú vo fáze života, kedy by práve naopak mali chápať, že výhody by mala prinášať najmä usilovná práca,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Ak je vláda skutočne presvedčená, že dokáže financovať zvýhodňovanú dopravu, mala by pristúpiť skôr k systémovým riešeniam: Integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém –zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy – a zvýhodňovať v rámci neho. Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém . Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Zrušenie vydávania licencií v diaľkovej autobusovej doprave

BRATISLAVA, 11.2.2015 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) navrhuje zrušiť vydávanie licencií prevádzkovateľom v diaľkovej autobus...

Tlačové správy  •  11.02.2015

Návrat štátnych IC vlakov posúdi štúdia

Prehodnotenie obnovenia prevádzky InterCity (IC) vlakov na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava - Košice pripraví Výskumný ústav dopr...

IDH v médiach  •  13.07.2016

Štát verí trnavskej TSS Grade. Smeruje k veľkej zákazke

Výrazne to totiž ovplyvní cestovanie do Žiliny. Čas jazdy sa totiž skráti na minimum,“ konštatoval Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre d...

IDH v médiach  •  18.11.2013