Krátky čas na prípravu zo strany záujemcov a vyžadovaný rýchly nástup na trať nahráva štátnej ZSSK. Navrhujeme, aby príprava cieľov, podmienok, spôsobu a postupu liberalizácie železničnej osobnej dopravy bola zahrnutá do hlavných úloh pripravovanej Národnej dopravnej agentúry, ktorá by mala byť zodpovedná za koncepčné riešenie verejnej dopravy SR. Súčasný zámer liberalizácie navrhujeme pozastaviť a pokračovať v ňom až po vytvorení plánu dopravnej obsluhy, a to najneskôr o 5 rokov. Akékoľvek nové zmluvy na dopravnú obslužnosť uzatvárané po roku 2019 odporúčame uzavrieť na prechodné obdobia najviac 5 rokov.
Liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je potrebné riešiť koncepčne a koordinovane v rámci celej verejnej dopravy SR. Nekoncepčný a nekoordinovaný prístup totiž môže viesť k zhoršeniu kvality verejnej osobnej dopravy, alebo neodôvodnenému navýšeniu dotácii zo strany štátu. Plánovaný zámer Ministerstva dopravy (MDV SR) liberalizovať železničnú dopravu na trati Žilina – Rajec považujeme za unáhlený a nedostatočne pripravený.
V prvom rade je potrebné stanoviť si ciele, ktoré chceme liberalizáciou dosiahnuť. Z doterajších krokov MDV SR nám nie je zrejmé, aké má MDV SR očakávanie zo zavedenia liberalizácie. Primárnym cieľom by nemala byť výmena súčasného štátneho dopravcu iným, alternatívnym dopravcov, ale prilákanie nových cestujúcich, zvýšenie kvality prepravy a zefektívnenie štátnych dotácií poskytovaných na dopravu osôb. Liberalizácia musí byť nastavená tak, že železničná doprava ako taká bude naďalej vytvárať systémový, komplexne previazaný a inými dopravnými módmi doplňovaný systém s cieľom napĺňania podmienok verejného záujmu, dopravnej politiky štátu a pokrytia požiadavky obyvateľov v jednotlivých regiónoch. Motiváciou musí byť najmä kvalita, dostatočná ponuka a nadväznosti spojov. Dopravcovia podieľajúci sa na napĺňaní verejného záujmu si v zmysle logiky postupu liberalizácie nemajú vzájomne konkurovať, ale majú spoločne vytvoriť pre štát priestor na finančne a výkonnostne efektívnu spoluprácu.
Aktuálne kroky Ministerstva dopravy v nás vyvolávajú dojem, že celá liberalizácia je chápaná len ako proces výber dopravcu podľa nových pravidiel bez adekvátnej analýzy spôsobu obstarávania, parametrov nových zmlúv a ich dopadov.
Proces výberu nového dopravcu musí byť nastavený tak, aby počas celej platnosti novej zmluvy zabezpečil adekvátnu kvalitu, kapacitu a počet spojov.
Pred zahájením liberalizácie by sme mali mať zodpovedané minimálne tieto otázky:
Nie je nám známe, že by ministerstvo dopravy ako objednávateľ v súčasnosti disponovalo analýzou, ktorá by odpovedala na ktorúkoľvek z týchto otázok. V opačnom prípade by tieto podklady mali byť predložené aspoň odbornej verejnosti, v ideálnom prípade verejne dostupné. Akékoľvek plány na liberalizáciu preto považujeme za predčasné.
Na spoľahlivé zodpovedanie týchto otázok je potrebné:
Zoznam tratí určených k liberalizácii by mal byť nastavený na základe objektívne stanovených kritérií založených na:
Všetky vyhlasované súťaže by mali byť dostatočne veľké. Pri malých zákazkách nie je možné dosiahnuť úspory z rozsahu. Toto potvrdzujú skúsenosti z okolitých krajín, kde sa obvykle súťaží spoločne v jednom balíku viacero geograficky blízkych tratí s podobnými prevádzkovými požiadavkami (napr. naraz tri blízke trate s dieselovými jednotkami kapacity 100 miest) a samostatne sa súťažia len významnejšie trate s väčším počtom nasadzovaných súprav. Zo súčasného zoznamu tratí ohlásených MDV SR k liberalizácii je v súlade s praxou v zahraničí jedine trať Bratislava – Komárno.
Na hlavných tratiach s frekventovanou jazdou vlakov odporúčame po vzore Veľkej Británie pristúpiť ku koordinovanej súťaži medzi rôznymi súbežnými dopravcami. Dopravcovia tak budú navzájom súťažiť nie len o priazeň štátu v súťaži, ale aj o priazeň konečného cestujúceho lepšími službami alebo nižšími cenami. Ministerstvo dopravy tieto pozitívne skúsenosti opomína, koordinovanú súťaž (zatiaľ) nepripúšťa a namiesto toho dlhodobo toleruje nekoordinovanú súťaž súbežných komerčných a dotovaných služieb (napr. vlaky v trase Košice – Praha alebo Bratislava – Praha), ktorá preukázateľne zvyšuje stratu dotovaných vlakov.
Rastislav Cenký
riaditeľ IDH
Nedostatok pracovníkov je v súčasnosti veľký problém pre sektor stavebníctva. Pomôže riadená migrácia? Ako nastaviť systém v školstve ta...
IDH v médiach • 28.06.2024Asi tretina slovenských šoférov sa pravdepodobne vyhne plateniu pokút za chýbajúcu diaľničnú známku. Úrady ich totiž stornujú pre nedosta...
IDH v médiach • 02.12.2016Z diaľnice D1 sa podľa Ondreja Mateja stala prímestská komunikácia.
IDH v médiach • 27.10.2016