Politici diskutujú a neriešia. Potom sme vždy zaskočení

Publikované dňa 01.02.2018

Dovoz pracovnej sily nenahradí reformy verejnej správy a školstva.

Po krízových rokoch sme sa opäť ocitli v situácii, keď rozbehnutá ekonomika a nové investície požadujú obsadenie nových pracovných pozícií. Volanie zamestnávateľov po dostatku kvalifikovanej pracovnej sily nenachádza ohlas u politikov. Kompetentní sa tvária, že ich situácia na trhu práce zaskočila.

Odborná verejnosť dlhodobo upozorňuje, že kvalitná zmena v systéme verejnej správy by umožnila uvoľnenie novej a relatívne vzdelanej pracovnej sily do súkromného sektora. Kedy, ak nie teraz by mal prebehnúť audit štátnej správy, aby sme zistili, ktoré pozície, a možno aj celé úrady, nepotrebujeme. Zároveň by sme zistili, či existujúce štátne úrady a agentúry majú zmysel v súčasnom rozsahu. Nikoho by neprekvapilo zistenie, že stačí tretina súčasného počtu inšpektorov práce. Z ministerstva dopravy môžeme škrtnúť celú štruktúru bývalej Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Slovensko by sa zbavilo prebujnenej byrokracie, ktorú malá krajina nepotrebuje. V konečnom dôsledku by to viedlo k zníženiu výdavkov na administratívu a efektívnejšie fungovanie verejnej správy by uľahčilo život daňovým poplatníkom.

Desať rokov sa diskutuje o audite štátnej správy. Jeho realizácia sa odkladala s argumentom, že prepustení zamestnanci by rozšírili rady nezamestnaných. Teraz je situácia iná. Bývalí štátni zamestnanci by v súkromnom sektore našli síce menej pohodlnú, ale možno zmysluplnejšiu prácu s vyšším príjmom. Pre štát by to malo ešte ďalšie benefity. Zásadná štrukturálna zmena verejnej administratívy by mala dosah na zvýšenie príjmov v rozpočte z vyššej vybranej dane z príjmov. Úradníkom, ktorí by po audite ostali, sa vytvorí rezerva v štátnom rozpočte na zvýšenie ich platov.

V podobnej situácii sme už boli pred viac ako desiatimi rokmi pri nábehu automobiliek v Trnave a Žiline. Odvtedy sa veľa nezmenilo a kompetentní a odborná verejnosť sa vracajú k diskusiám, ako by malo vyzerať naše stredné a vysoké odborné školstvo. Škoda, že diskusie neprinášajú reálne kroky.
Už dávno sa mal klásť dôraz na vzdelávanie v profesiách súvisiacich s automobilovým a so strojárskym priemyslom. Nemuseli by sme improvizovať so zháňaním ľudí a ich rekvalifikáciou. Ušetrili by sme verejné financie, pretože by sme dvakrát nepreplácali vzdelávanie jedného človeka.

Oproti minulosti sme v zložitejšej situácii. Máme o automobilku viac. Je smutné, že koaliční, ale ani opoziční politici sa nezmôžu na nič konštruktívne a vyjadrenia končia pri rekvalifikačných kurzoch, odmietaní dovozu pracovnej sily zo zahraničia, prípadne jej regulácii.

Dovoz pracovnej sily vo veľkom počte zo zahraničia nič nerieši. Iba okamžite uspokojí dopyt zamestnávateľov. Z hľadiska príjmov štátneho rozpočtu to už nie je až také zaujímavé, pretože dovezení zamestnanci svoje príjmy zo závislej činnosti zdania v domovskej krajine.

Reálnymi zmenami v systéme verejnej správy a v školstve si môžeme zabezpečiť potrebnú kvalifikovanú silu na trhu práce. Vyhli by sme sa nič neriešiacej diskusii o dovoze pracovnej sily zo zahraničia a zbytočnému bičovaniu emócií.

 

Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 1.2.2018
https://komentare.hnonline.sk/komentare/1686165-politici-diskutuju-a-neriesia-potom-sme-vzdy-zaskoceni

Odporúčané články

Roztrhnutý vlak, či horiaci rušeň. Čo sa deje so štátnym dopravcom

Roztrhnutý vlak, ľudia niekoľko hodín uviaznutí vo vlakoch pre spadnuté elektrické vedenie, ale aj cestujúci, ktorí utekajú po železničnej...

IDH v médiach  •  20.09.2018

Prenájom bratislavského letiska: SNS je proti

Minister dopravy chce letisko prenajať. Očakáva, že silný strategický partner by dokázal pritiahnuť viac leteckých spoločností aj cestujúc...

IDH v médiach  •  22.09.2017

Zrušené štátne IC-čká vyhnali časť cestujúcich na cesty. Ľudia zdieľajú svoje autá

Spolujazda autom je lacnejšia a rýchlejšia ako vlaky IC. Rušenie vlakov zvyšuje počet áut aj v zahraničí.

IDH v médiach  •  23.02.2016