Vlaky zadarmo priniesli na Slovensku už mnoho otáznikov. Ekonomické, kultúrne, hodnotové… Nikto a predpokladáme, že ani premiér Fico určite nečakal, že vlaky zadarmo sa stanú príležitosťou pre propagáciu priaznivcov extrémistickej strany. Totiž na hliadkach vo vlakoch sa zúčastňujú predovšetkým študenti a dôchodcovia. Teda tí, ktorí cestujú po Slovensku vlakmi zadarmo.
Kompetentným ani na myseľ neprišlo, že vlakmi zadarmo vytvoria priestor na jednoduchú a lacnú propagáciu extrémistov. Tí nemusia tlačiť a rozdávať letáky ani upomienkové predmety. Nemusia organizovať mítingy na námestiach ani drahým programom lákať ľudí na stretnutia. Nemusia vysvetľovať svoje programové priority. Dokonca nemusia byť najlepší ani nikoho presviedčať, že sú najlepší.
Po nenákladnej úvodnej prezentácii, na ktorej sa slepo podieľali takmer všetky celoštátne médiá, kde zaznela prvotná informácia o spustení hliadok vo vlakoch, ich označení a úlohe, sa to rozbehlo. Stačí, keď len tak a zadarmo sa vozia členovia hliadky (študenti a dôchodcovia) vo vlakoch po Slovensku a budia dojem, že dohliadajú na poriadok a garantujú bezpečnosť cestujúcich.
Žiaľ, veľmi rýchlo si získali dôveru. A mnohým nevadí, že sú vo vlakoch protiprávne. Celé je to o zdieľaní pocitu. Členovia hliadky majú pocit dôležitosti a cestujúci zase pocit bezpečia.
Kompetentným sa doteraz žiadnymi krokmi nepodarilo zbaviť vlaky zelených hliadok. Nepomohla zmena prepravného poriadku ZSSK a ani Žitňanskej novela zákona o dráhach, ktorá vykonávanie dohľadu nad verejným poriadkom, ochranou základných práv a slobôd, života, zdravia a majetku cestujúcich prepravovaných vlakmi osobnej prepravy zveruje výlučne Policajnému zboru alebo na to určenej osobe. Zároveň zakazuje vykonávanie obdobnej ochrany alebo dohľadu inou osobou.
Je paradoxné, že si štát svojimi silovými zložkami nevie poradiť s výtržníkmi, ktorí ohrozujú cestujúcich, ale ani s extrémistami, ktorí z tejto situácie ťažia a využívajú ju na vlastnú propagáciu. Tí si sympatie získavajú nielen medzi cestujúcimi, ale aj medzi personálom štátnej železničnej spoločnosti.
Aj toto je cena za vlaky zadarmo. Nie je jednoduché ju vyčísliť a prirátať k nákladom, ktoré každoročne idú z verejného rozpočtu na prevádzku vlakov zadarmo. Spôsobil to premiér Fico realizáciou svojich predstáv o svete, kde existuje čosi zadarmo. Konečne by mal prísť s účinným riešením. Tie doterajšie sú zbytočné a neúčinné. Ale určite by pomohlo zrušenie cestovania zadarmo vo vlakoch.
Ondrej Matej
predseda správnej rady neštátneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo
Komentár publikovaný v Hospodárskych novinách 23.1.2017
http://komentare.hnonline.sk/komentare/895973-vlaky-zadarmo-su-prilezitost-pre-extremistov
V hre by v tomto prípade bolo podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo aj vracanie eurofondov.
IDH v médiach • 22.01.2019S rozširovaním diaľnice sa má začať už na budúci rok v októbri, dokončiť by sa mala tri roky na to. Malo by ísť o betónovú diaľnicu.
IDH v médiach • 27.10.2016Ide o prvý úsek, na východ od Žiliny, kde budú môcť vlaky teoreticky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
IDH v médiach • 07.07.2017