100 % vybranej cestnej dane by malo ísť naspäť do kvality cestnej infraštruktúry

Publikované dňa 26.11.2014

BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.

Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.

Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Nový termín pre D1 je rok 2020. Vláda spomína veľa autostrád, aj PPP

Sieť sa rozhodla, že podpíše PPP obchvat Bratislavy za dve miliardy eur, a chystá vlastné kilometre autostrád. Peniaze na ne nie sú.

IDH v médiach  •  14.04.2016

Matej: Obchvat za 1,7 miliardy eur je dobrá voľba aj pre Jaguar

Rozhovor predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja pre Denník N.

IDH v médiach  •  05.02.2016

Regióny budú mať diaľnice skôr. Za akú cenu?

To, že firmy nebudú musieť po novom hneď na začiatku dokladovať, že spĺňajú všetky požadované podmienky, ale ich doložia až pri podpise...

IDH v médiach  •  14.02.2013