100 % vybranej cestnej dane by malo ísť naspäť do kvality cestnej infraštruktúry

Publikované dňa 26.11.2014

BRATISLAVA, 25.11.2014 – Vítame rozhodnutie Ministerstva financií Slovenskej republiky pri zmene výberu cestnej dane na Slovensku. Sme radi, že náš návrh z tlačovej besedy z 11.apríla 2013 (TB) našiel odozvu vo forme zmeny výberu dane. Je správne vyberať túto daň jednotnou sadzbou na celom Slovensku a priamo do štátneho rozpočtu.

Avšak ak chceme v štáte správne hospodáriť, nemali by sme následne prerozdelovať tieto vybrané peniaze od vodičov formou podielových daní v rámci vyšších územných celkov (VÚC). Správnym riešením by bolo celkovú sumu (cca 140 mil. eur ročne) prerozdeliť na VÚC jediným spravodlivým kľúčom a to je počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy.

Myslíme si, že kvalita cestnej infraštruktúry má byť zabezpečená rovnako, bez ohľadu na to, koľko motorových áut ju využíva a kde sú registrované. Nie je správne ak z výberu tejto dane financujeme vo VÚC kultúru, školstvo a iné aktivity. Mali by sme v štáte vedieť presne, koľko nás financovanie takýchto oblastí života v jednotlivých VÚC stojí a prostriedky by mali byť vyčlenené v štátnom rozpočte bez siahnutia na cestnú daň.

Preto si dovoľujeme odporučiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, aby zákon o cestnej dani stiahlo z rokovania NR SR a prepracovalo v zmysle princípu: 100 % vybranej cestnej dane by malo byť prerozdelené a účelovo viazané v tomto zákone a v zákone o štátnom rozpočte na skvalitnenie cestnej infraštruktúry podľa jediného spravodlivého kritéria uvedeného vyššie.

Ondrej Matej
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Odporúčané články

Brusel chce zjednotiť mýtny systém. Ľudia by nemali platiť rovnakú sumu

V europarlamente sa hovorí o spoločnom systéme spoplatnenia ciest na základe prejdených kilometrov.

IDH v médiach  •  28.11.2016

NDS dostáva peniaze z mýta aj za cesty I. triedy, ktoré nevlastní. Tie potom chýbajú pri opravách mostov

Bratislava, 27. augusta 2018 – Pád mosta v talianskom Janove, ktorého pravdepodobnou príčinou bola zanedbaná údržba, upriamil pozornosť aj ...

Tlačové správy  •  27.08.2018

V roku 2021 budú ŽSR chýbať financie na prevádzku

Bratislava 14. decembra 2020 - Podľa schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 to vyzerá tak, že Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR...

Tlačové správy  •  14.12.2020