Cargo môže zachrániť spojenie s ruskou traťou, a nie zlúčenie s Čechmi

Publikované dňa 04.03.2013

Stav Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia je natoľko kritický, že na politické riešenia je už príliš neskoro. Diskutované zlúčenie s českým nákladným prepravcom by jeho situáciu nijakým spôsobom nezlepšilo. Jedným z možných krízových riešení však môže byť spojenie nákladnej železničnej prepravy s projektom širokorozchodnej trate do Ruska a z Ruska.

Ak existuje reálny záujem o záchranu Carga, nemôže sa nám to podariť žiadnym politickým rozhodnutím, ale pragmatickými opatreniami. Ako jedno z nich sa javí vytvorenie joint venture (spoločného podniku) s ruským investorom, ktorý plánuje výstavbu širokorozchodnej trate,“
hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Dnes tovar a komodity z Ázie prúdia najmä lodnou dopravou do slovinského Koperu, odkiaľ sa prekladajú a rôznymi cestami prúdia zväčša do západnej Európy. Slovensko táto logistická tepna obchádza.
Ak by však Slovensko bolo schopné integrovať svoje Cargo  do systému širokorozchodnej železnice z Ruska (prekladisko je v blízkosti Košíc), mohol by takto objem železničnej prepravy stúpnuť o 8 až 12 miliónov ton ročne. To by pre ekonomickú kondíciu Carga predstavovalo záchranu,“ hovorí Ondrej Matej.

Jedným z politických riešení, ktoré vzišlo z nedávnych diskusií predstaviteľov Slovenska a Česka bolo zlúčenie oboch národných prepravcov do jedného spoločného podniku.

To by však v skutočnosti nevyriešilo nič – keďže hodnota slovenského prepravcu je už dnes v mínusových číslach, fakticky by sme do spoločného podniku s Českom nemali čo vložiť. Navyše, zlúčenie by vyžadovalo reštrukturalizáciu dlhu spoločnosti. Okrem toho by samotné zlúčenie žiadnym spôsobom nezvýšilo objem prepráv v slovenskom Cargu, ktorý je pre jeho prežitie jediným a kľúčovým zdrojom príjmov,“ dodáva Matej.

Cargo v aktuálnom podnikateľskom pláne počíta s ročnou prepravou 35 miliónov ton tovaru.
Je to však príliš optimistický odhad. Už predchádzajúce roky ukázali kontinuálny pokles, pričom vlaňajšok skončil v horších číslach. Na takýto optimizmus nie je dôvod,“ uzatvára Ondrej Matej s tým, že stačí sledovať pokles výroby v automobilovom priemysle a pokles rastu HDP už len na 1%, ktoré prepravu priamo ovplyvňujú.

Odporúčané články

Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je

Odpad zhnije, upozorňujú odborníci. Cintra hovorí, že stavia podľa noriem.

IDH v médiach  •  21.05.2019

Počasie, uzávierky i meškanie vlakov. Štát spustní vlastné „Google maps“

Minister dopravy Árpád Érsek potvrdil, že systém za 17 miliónov eur začne fungovať na prelome rokov.

IDH v médiach  •  21.12.2016

Diaľničné mýto je už splatené. Napriek tomu na ňom stále zarábajú schránkové firmy

Národná diaľničná spoločnosť každoročne vypláca za prevádzku diaľničného mýta desiatky miliónov eur firmám, ktoré sú prepojené na ...

IDH v médiach  •  16.03.2016