Cieľový grafikon 2020 je málo ambiciózny – železničná doprava nebude konkurencieschopnou

Publikované dňa 10.05.2016

Tlačová správa IDH k návrhu cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020:

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo hodnotí pozitívne snahu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vytvoriť cieľový grafikon vlakovej dopravy pre rok 2020, ktorý bude základom pre cielené strategické plánovanie dopravnej obslužnosti a mal by byť podkladom pre investície do vozidlového parku a železničnej infraštruktúry. Pripravovaný dokument je prvým svojho druhu, ktorý sa pokúša tento prístup aplikovať na slovenské pomery.

Návrh cieľového grafikonu vlakovej dopravy pre rok 2020 z dielne ministerstva, ktorý je v rezortnom pripomienkovom konaní, je však podľa IDH málo ambiciózny a pre rok 2020 neráta s výrazným posunom v oblasti železničnej dopravy. Pri takto konzervatívnom návrhu sa podľa nášho názoru železničná doprava stane nekonkurencieschopnou voči diaľkovej autobusovej a najmä individuálnej automobilovej doprave. Zároveň tento návrh podľa nás spochybňuje investičnú činnosť na železnici, najmä zvyšovanie traťovej rýchlosti na 160 km/h, keďže návrh neráta pre rok 2020 s výrazným zrýchlením dopravy na kľúčových tratiach.

Podľa programového vyhlásenia vlády v časti venujúcej sa železničnej doprave, sa vláda zaväzuje optimalizovať rozsah objednaných výkonov vo verejnom záujme v oblasti vlakovej dopravy, a to v rozsahu potrebnom na nastavenie cieľového grafikonu do roku 2020. Cieľom je vytvorenie dostatočnej ponuky a intenzity vlakového spojenia na trasách, ktoré majú potenciál byť efektívne z pohľadu železničnej dopravy tak, aby sa vytvoril nosný systém verejnej osobnej dopravy pre najväčšie prúdy cestujúcej verejnosti.

Z návrhu je zrejmé, že nebude dostatočne naplnené programové vyhlásenie, nakoľko v zmysle návrhu cieľového grafikonu sú pridávané vlaky na regionálne trate, ktoré neobsiahnu najväčšie prúdy cestujúcich. Naopak na tratiach s najväčšími prúdmi cestujúcich je podľa nás navrhnutý nedostatočný počet vlakov (napr. na trati Bratislava – Žilina – Košice, kde navyše absentuje aj rýchle spojenie Košíc s Bratislavou).

Celé hodnotenie železničných analytikov IDH nájdete na stránke http://www.idah.sk/analyzy/

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

 

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
821 04 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Komunizmus na železnici

Študenti, deti a dôchodcovia cestujú od 17. novembra na Slovensku vlakom zadarmo. Premiér Fico v ten pamätný deň na Hlavnej stanici v Bratislav...

IDH v médiach  •  02.12.2014

Bratislava zažije dopravný kolaps. To, čo by ho vyriešilo, sa nikomu páčiť nebude

Aktuálne projekty obchvatu Bratislavy pravdepodobne nejdú podľa plánov. A to môže byť pre obyvateľov hlavného mesta v najbližších rokoch...

IDH v médiach  •  08.02.2018

Obchvat Ružomberka bude meškať a predraží sa

Diaľničná spoločnosť rieši masívny zosuv svahu neďaleko obce Hrboltová. Možno predĺži tunel Čebrať.

IDH v médiach  •  19.02.2016