Diaľnica pri Žiline ohrozuje vyrovnaný rozpočet

Publikované dňa 21.01.2019

Bratislava, 21. januára 2019 – Meškanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vďaka ktorému by sa motoristi vyhli problémovému prejazdu Žiliny a cesty pod Strečnom, sa dalo očakávať už pred niekoľkými rokmi. „Kompetentní, vrátane ministra dopravy Arpáda Érseka, sa preto nemôžu tváriť prekvapene a až teraz sa zamýšľať nad potrebnými opatreniami. O problémoch vedeli už dávno, no doteraz ich ignorovali,“ upozorňuje analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Dalibor Trebichalský.

Stavebné práce na spomínanom úseku, ktorého súčasťou je aj najdlhší cestný tunel na Slovensku, sa začali vo štvrtom kvartáli 2014, pričom na konci roku 2016 bola prestavanosť len na úrovni cca 18 %. Za toto obdobie stavebník – združenie firiem Dúha a Salina Impregilo – razil iba tunelové rúry, pričom mesačný priemer činil približne 200 metrov. „Na prvý pohľad sa to môže zdať veľa, no nie je to tak. Pri takomto výkone bolo jasné, že sa razenie tunelových rúr dokončí s výrazným meškaním. Nakoniec k tomu došlo v septembri 2018, teda približne rok po míľniku č. II. Obrovský sklz malo aj budovanie sekundárneho ostenia, ktoré slúži ako výstuž tunela. Už to mohlo byť dôvodom na vypovedanie zmluvy so zhotoviteľom stavby,“ vysvetľuje D. Trebichalský.

Podľa neho Národná diaľničná spoločnosť i ministerstvo dopravy už vtedy vedeli, že samotná diaľnica, mosty, zárubné a oporné múry, protihlukové steny či nové stredisko riadenia tunelov neboli rozostavané vôbec. Bolo jasné, že ak sa ani v roku 2017 nezačalo so zakladaním mostov, ich vybudovanie sa nedalo v stanovenom termíne stihnúť. „Už dávno bolo jasné, že celá stavba bude v tom lepšom prípade meškať niekoľko rokov. Kompetentní sa však začali vzniknutej situácii venovať až teraz, pričom stále neprišli so žiadnym relevantným riešením,“ hovorí D. Trebichalský.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo pritom už pred rokmi upozorňoval na fakt, že bolo chybou plošne zrušiť tri balíky PPP projektov, vďaka ktorým by sa žilinský úsek diaľnice dokončil výrazne skôr. Úsek od Hričova až po Dubnú Skalu, s diaľničným privádzačom spolu 29,1 km diaľnice, bol v tzv. treťom balíku a na výstavbu cez PPP bol vyslovene vhodný. „Ak by sa bol realizoval, dnes by sme už po tejto ceste jazdili,“ vysvetľuje D. Trebichalský. Navyše, združenie okolo firmy Hochtief, ktoré chcelo úsek stavať, bolo ochotné rokovať s rezortom dopravy o 30 percentnej zľave. Ministerstvo pod vedením Jána Figeľa a štátneho tajomníka Arpáda Érseka sa však rozhodlo rokovania ukončiť a pripraviť novú súťaž a financovanie cez eurofondy.

Výsledkom je, že dnes nie je jasné, kedy bude problematický úsek diaľnice D1 vôbec hotový, kto ho dostavia a za aké náklady. Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo) bude končiť v poli. Resp. diaľničný privádzač, na ktorý NDS najprv zabudla a potom sa ho rozhodla obstarať v rekordnom čase v priebehu niekoľkých mesiacov, bude úplne zbytočný. Bude totiž chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salina Impregilo. Mesto Žilina sa aj preto obáva, že autá z privádzača i tak skončia v meste, ktoré bude naďalej trpieť zápchami. Preto môže blokovať kolaudačné konanie takéhoto polovičatého riešenia.

Paradoxom je, že ak by združenie, ktoré realizuje úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, dokončilo stavbu v zmluvnom termíne v januári 2018, už rok by sme mali k dispozícii najdrahšiu „korčuliarsku a cyklistickú cestu“ na Slovensku. „Motoristi by totiž bez vybudovania spomínaného diaľničného privádzača a križovatky nemohli cestu využívať. Skutočne by tak bola vhodná iba na rekreačné využitie zo strany cyklistov a korčuliarov,“ vysvetľuje D. Trebichalský.

Ďalším rizikom je, že združenie Dúha a Salina Impregilo stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž. To dokončenie celej stavby predĺži a zvýši náklady štátu o 300, možno až 600 miliónov  eur. Ďalšie peniaze si vypýta výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, zabúdať netreba ani na platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných ľudí zainteresovaných do projektu. Štát sa pravdepodobne nevyhne ani zaplateniu audítorov, ktorí zhodnotia úroveň prestavanosti a kvalitu doteraz realizovaných objektov. V hre je aj vracanie eurofondov, keďže projekt bol financovaný na fázy z operačných programov Infraštruktúra a Integrovaná infraštruktúra a dnes už je všetkým jasné, že nebude hotový do konca programového obdobia  v roku 2022. Nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ na výstavbu úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je 367,79 miliónov eur. A práve na túto sumu sa budeme musieť všetci poskladať.

„Znamená, to že táto stavba ohrozuje záväzok vlády Slovenskej republiky hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde. Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy  resp. manažment NDS nechalo situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu. Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite  motoristov nepoteší. Bol to úmysel, aby sa tak navýšila cena celého projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia? Alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti? Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí,“ dodáva D. Trebichalský.

V IDH preto dúfame, že zodpovední budú v danej veci aktívne konať, nebudú odsúvať dôležité rozhodnutia a nebudú sa spoliehať na to, že problémy, ktoré Slovensku spôsobili, za nich vyrieši nová vláda po voľbách 2020 s novým ministrom a vedením NDS.

 

Ing. Dalibor Trebichalský
analytik inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika

e-mail: dalibor.trebichalsky@idah.sk
mobil: +421 903 438 441
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

 

Odporúčané články

Rýchlovlaky na Slovensku

Vlakom z Bratislavy do Budapešti za 90 minút, do Prahy dokonca za 75. Také sú plány Európskej únie. Naším územím už mohla viesť vysoko-r...

IDH v médiach  •  16.09.2021

Zmena plánov so Soroškou

„Takto by sme nemali plánovať výstavbu nadradenej infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Je to politické rozhodnutie. M...

IDH v médiach  •  08.08.2020

Tunel popod Nízke Tatry? Drahý špás, tvrdia analytici. Ukázali, ako by sa dal spojiť juh a sever Slovenska

Slovensko okrem práce na diaľničnom prepojení svojich dvoch najväčších miest - Bratislavy a Košíc - uvažuje aj nad tým, ako prepojí svoje...

IDH v médiach  •  18.10.2023