Eurofondy na dopravu nevyužívame efektívne, chýbajú inteligentné projekty

Publikované dňa 10.12.2019

Bratislava, 10. decembra 2019 – Finančné prostriedky z európskych fondov už dávno nie sú určené iba na výstavbu ciest či železníc. Inteligentné projekty v doprave zatiaľ na Slovensku chýbajú a nezmenilo sa to ani v uplynulom roku, bilancuje Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH).

Inteligentné systémy dokážu napríklad predpovedať, v ktorých miestach vzniknú dopravné zápchy a zároveň dokážu navrhovať riešenia k ich predchádzaniu. Ak chceme zvyšovať bezpečnosť na cestách, moderné technológie dokážu napríklad odhaliť vodičov, ktorí popri šoférovaní SMS-kujú či telefonujú. Využitie inteligentných systémov bude nevyhnutnosťou aj pri nástupe autonómnych vozidiel bez vodiča, či inteligentných asistenčných a proti-kolíznych systémov.

„V rámci najnovších dopravných trendov sa veľa hovorí napríklad aj o lietajúcich dronoch, ktoré by nahradili doručovanie zásielok. Rovnako vidno digitalizáciu na letiskách – v budúcnosti možno aj u nás tradičné preukazovanie sa dokladmi nahradí skenovanie tváre,“ uvádza Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Podľa IDH by sa Slovensko malo inšpirovať trendami a do budúcna sa zamerať viac práve na inteligentné, telematické dopravné systémy, a to aj pri projektoch spolufinancovaných z prostriedkov EÚ. Slovensku sa dlhodobo nedarí čerpať eurofondy na efektívnej úrovni, čo negatívne vplýva na rozvoj dopravného odvetvia. V roku 2019 sa situáciu podľa Cenkého nepodarilo zmeniť, pričom naďalej chýbajú aj jasné priority, kam sa chceme v oblasti inteligentnej mobility ako krajina posunúť v dlhodobom horizonte.

Digitalizácia a 5G ako cieľ eurokomisie

Intenzívna digitalizácia patrí pritom aj k cieľom novej Európskej komisie, ktorá bude pôsobiť v úrade v období rokov 2019 až 2024.

„Nemôžeme si dovoliť zaostávať v oblasti digitálneho hospodárstva. Jednou z najbližších výziev budú nové mobilné 5G siete, pri ktorých by sa mali venovať tomu, ako čo najviac transparentne a bezpečne pristúpiť k ich spusteniu,“ vysvetľuje Rastislav Cenký z IDH.

Podľa Cenkého bude nová generácia mobilných sietí unikátna v tom, ako prinesie inovácie nielen v telekomunikáciách, ale pridružene aj do mnohých ekonomických odvetví vrátane sektora dopravy. Podľa odhadov, na ktoré poukázala analýza IDTechEx, by 5G siete mohli vytvoriť trh v celkovej hodnote až okolo 700 miliárd amerických dolárov a preto bude nevyhnutnosťou sústrediť sa na ich bezpečnosť a spoľahlivosť vrátane certifikácií a štandardizácií, a to na celoeurópskej úrovni.

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

Odporúčané články

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

IDH v médiach  •  09.12.2016

Obchvat spôsobí katastrofu pre centrum Bratislavy, ostáva len jedno riešenie

Zápchy od Šamorína sa skončia, v meste sa však doprava nezlepší.

IDH v médiach  •  19.12.2017

Za diaľnice platilo viac vodičov

Cudzincov zatiaľ Slovensko pokutovať nevie. Zmenu žiada od Bruselu.

IDH v médiach  •  02.02.2017