K transparentnému poskytovaniu sociálnych zliav v doprave, by mal napomôcť zásah štátu

Publikované dňa 25.01.2019

Bratislava, 25. januára 2019 – Zjednotenie sociálnych zliav a skupín, ktoré na sociálne zľavy majú nárok, by malo byť úlohou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Súčasný stav totiž umožňuje objednávateľom dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave definovať si v prepravných a tarifných podmienkach vlastné podmienky a parametre poskytovania zliav pre sociálne skupiny, ako i definovať si tieto skupiny. V praxi to znamená, že ak cestuje dôchodca, študent, alebo ťažko zdravotne postihnutý občan rôznymi dopravcami, v jednom dopravnom prostriedku môže mať nie len inú zľavu ako v tom druhom, dokonca nárok na sociálnu zľavu v niektorom dopravnom prostriedku nemusí mať vôbec. Umožňuje to totiž súčasná legislatíva, kde kompetencie definovania sociálnych skupín a výšky zliav sú na objednávateľoch dopravných výkonov, ktorých je na Slovensku niekoľko desiatok (Ministerstvo dopravy a výstavby, Vyššie územné celky a tiež mestá a obce).

Ministerstvo dopravy a výstavby by malo byť garantom výhradne štátnej dopravnej politiky, bez kompetencií riadenia sociálnych zliav. Keďže sociálne zľavy sú súčasťou sociálnej politiky a sú v konečnom dôsledku financované zo štátneho rozpočtu, kompetencie v tejto oblasti by sa mali centralizovať na štát, ktorý by mal prostredníctvom výkonu štátnej sociálnej politiky zastrešovanej Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny jednoznačne a jednotne definovať sociálne skupiny ako sú napríklad dôchodca, ťažko zdravotne postihnutý občan, žiak, študent a podobne, ako i definovať minimálnu výšku sociálnej zľavy, ktorá bude týmto skupinám poskytnutá. Zároveň by štát mal byť objednávateľom týchto zliav, čo by znamenalo, že by ich dopravcom či už priamo, alebo prostredníctvom objednávateľov dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave preplácal. Takýmto krokom, by sa sociálnym skupinám značne zjednodušilo využívanie nárokov na sociálne benefity v doprave, keďže by tieto sociálne skupiny mali rovnaký nárok na zľavy bez ohľadu na región kde cestujú, použitého druhu verejnej dopravy, prípadne adresu trvalého bydliska. Zjednotením sociálnych zliav by sa tiež optimalizovali podmienky pre koordináciu a integráciu verejnej dopravy naprieč regiónmi.

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Štátny osobný dopravca dostane nového šéfa, jeho terajší riaditeľ končí

Generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Gábora má na tomto poste vystriedať jej prevádzkový riaditeľ Igor Krško.

IDH v médiach  •  31.03.2016

Koniec zápcham na dohľad. Štát začal kresliť popri D1 novú autostrádu do Senca

Tri diaľnice a tri rýchlostné cesty. Diaľničiari včera predstavili nové riešenie pre Bratislavu a blízke okolie.

IDH v médiach  •  04.04.2017

Projekt širokorozchodnej trate je podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo otázny

Za predpokladané náklady na výstavbu širokorozchodnej železnice cez Slovensko by sa podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ras...

IDH v médiach  •  19.07.2018