Kritickú dopravu v Ružomberku je potrebné začať riešiť

Publikované dňa 19.06.2018

Bratislava, 19. júna 2018 – Rýchlym riešením kritickej dopravnej situácie v Ružomberku, je odkloniť dopravu pred Ružomberkom na Banskú Bystricu, cez Hiadeľské sedlo a Slovenskú Ľupču, čím sa zabezpečí že tranzit, ktorý spôsobuje Ružomberku problém, bude vedený v oboch kľúčových smeroch mimo Ružomberka. Takéto riešenie vie byť pri efektívnej príprave s profesionálnym prístupom hotové do roku 2022.

Územné rozhodnutie na úsek Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je platné, čo znamená, že by sa dalo začať stavať do 6 mesiacov. Pokračovanie cesty cez Hiadeľské sedlo do Liptovskej osady by sa malo vysúťažiť formou PPP s využitím všetkých možností pre skrátenie prípravy stavby a urýchlenie výstavby, pričom obidva úseky by sa mohli stavať podľa žltého FIDICu. Od obchvatu Liptovská Osada by bola rýchlostná cesta R1 trasovaná v pôvodnom profile štátnej cesty až pred Ružomberok, kde sa na vjazde za kameňolomom napojí na cestu I/18.

Významný úsek cesty by viedol cez NAPANT, kde odpadá výkup pozemkov, ktorý je dôvodom značných zdržaní a zdrojom predražovania pri iných úsekoch ciest.

Vzhľadom na skutočnosť, že trasa cesty bude prechádzať cez NAPANT, bude potrebné prijať prísne opatrenia na zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie, aké poznáme z horských oblastí susedných krajín (obmedzenie rýchlosti, zníženie hluku a pod.).

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

Odporúčané články

Rusi majú veľký projekt aj na Slovensku. Nemci Nord Stream 2 zrušili, mali by sme konať aj my, tvrdí odborník

Štát už viac ako desaťročie živí širokorozchodné železničné prepojenie Ruska so susedným Rakúskom. O možnej geopolitickej motivácii, a...

IDH v médiach  •  07.03.2022

Krízový štáb rozhodol, že most ponad R1 zbúrajú. Dopravný analytik vysvetlil, čo sa stalo

„V Inštitúte pre dopravu a hospodárstvo dlhodobo navrhujeme, aby mosty v kategórii 5 a 6 boli vybavené neustálym monitorovacím zariadením, k...

IDH v médiach  •  20.09.2024

Nemcom sa kľúčový obchvat na západe vzdialil. Hrozí pri 80-miliónovom projekte patová situácia?

Šaľa by mala byť ďalším adeptom pre obchvat na juhozápadnom ťahu. Pri súťaži na cestu sa vystriedalo už niekoľko ministrov. Zatiaľ sa v...

IDH v médiach  •  17.05.2024