Kritickú dopravu v Ružomberku je potrebné začať riešiť

Publikované dňa 19.06.2018

Bratislava, 19. júna 2018 – Rýchlym riešením kritickej dopravnej situácie v Ružomberku, je odkloniť dopravu pred Ružomberkom na Banskú Bystricu, cez Hiadeľské sedlo a Slovenskú Ľupču, čím sa zabezpečí že tranzit, ktorý spôsobuje Ružomberku problém, bude vedený v oboch kľúčových smeroch mimo Ružomberka. Takéto riešenie vie byť pri efektívnej príprave s profesionálnym prístupom hotové do roku 2022.

Územné rozhodnutie na úsek Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je platné, čo znamená, že by sa dalo začať stavať do 6 mesiacov. Pokračovanie cesty cez Hiadeľské sedlo do Liptovskej osady by sa malo vysúťažiť formou PPP s využitím všetkých možností pre skrátenie prípravy stavby a urýchlenie výstavby, pričom obidva úseky by sa mohli stavať podľa žltého FIDICu. Od obchvatu Liptovská Osada by bola rýchlostná cesta R1 trasovaná v pôvodnom profile štátnej cesty až pred Ružomberok, kde sa na vjazde za kameňolomom napojí na cestu I/18.

Významný úsek cesty by viedol cez NAPANT, kde odpadá výkup pozemkov, ktorý je dôvodom značných zdržaní a zdrojom predražovania pri iných úsekoch ciest.

Vzhľadom na skutočnosť, že trasa cesty bude prechádzať cez NAPANT, bude potrebné prijať prísne opatrenia na zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie, aké poznáme z horských oblastí susedných krajín (obmedzenie rýchlosti, zníženie hluku a pod.).

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
Bratislava
811 05
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

Odporúčané články

Budúcnosť automobilizmu na Slovensku

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej a prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek v relácii RTVS Z prve...

IDH v médiach  •  15.03.2022

Mestá pred voľbami voňajú asfaltom. Kým regióny čerpajú milióny z eurofondov, najhoršie cesty má Bratislava

O komunikácie druhej a tretej triedy sa starajú samosprávy. Ich kondícia je prevažne zlá. Najviac kilometrov v havarijnom stave má Bratislavsk...

IDH v médiach  •  26.10.2022

Ako neusporiadané pozemky brzdia rozvoj miest a obcí

Starosta Ipeľského Predmostia Viktor Lestyánszky by chcel pozdĺž Ipľa vybudovať cyklotrasy tak, ako ich na druhom brehu spravili Maďari. Mysl...

IDH v médiach  •  17.07.2019