Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Publikované dňa 20.04.2017

Tlačová správa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo:

 

Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Bratislava, 20. apríla 2017 – Hromadným nehodám, aká sa dnes stala na diaľnici D1 medzi Jánovcami a Popradom, sa dá pomerne jednoducho zabrániť. A to tým, že na základe údajov Národného systému dopravných informácií dôjde k preventívnemu uzatvoreniu ťažko zjazdného úseku diaľnice. „Takýto prístup je bežný napríklad v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu. Nik nečaká na to, kým na ceste dôjde k ťažkej hromadnej havárii, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, no často aj k ujme na zdraví,“ hovorí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

Na Slovensku je však bežné, že sa situácia na kalamitou postihnutých cestách rieši až potom, čo k nehode dôjde. „Rizikové úseky ciest, kde je v prípade nepriaznivého počasia takmer nemožné zabezpečiť ich adekvátnu zjazdnosť, sú pritom dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa dnes stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám“ upozorňuje Ondrej Matej.

Štát by mal preto podľa IDH klásť oveľa väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže napríklad príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR, do budúcna je možné uvažovať aj nad inštaláciou zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku. „Vďaka tomu by sme dokázali šetriť majetok a zdravie občanov. K nehodám, k akej došlo dnes pred Popradom, by vôbec nemuselo prísť. Konečne by sa začal aj zmysluplnejšie využívať Národný systém dopravných informácií, ktorý stál daňových poplatníkov 14 miliónov eur. Preventívnemu uzatváraniu rizikových úsekov ciest už dnes nič nebráni, jedine pohodlnosť štátnych úradníkov, ktorí sa boja niesť zodpovednosť za stav ciest, na ktorých neskôr dochádza k nehodám,“ dodáva Ondrej Matej.

 

Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

RegioJetu skončil kontrakt na Slovensku, regionální trať oživil

Dopravci RegioJet ze skupiny Student Agency českého podnikatele Radima Jančury se v uplynulých letech podařilo oživit vlakovou dopravu a zvýši...

IDH v médiach  •  14.12.2020

Kraj dopláca na cestovanie vlakmi zadarmo

Trnavský samosprávny kraj za posledné štyri roky investoval najmä do opráv ciest a mostov. Milióny eur však musel doplácať na straty v autob...

IDH v médiach  •  10.10.2017

Slovensku chýba minimálna sieť D, R a záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktúry

Už dlhodobo komunikujeme pohľad Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, že Slovensko potrebuje záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktú...

Tlačové správy  •  13.01.2017