Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Publikované dňa 20.04.2017

Tlačová správa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo:

 

Nezjazdnú diaľnicu je potrebné preventívne zatvoriť, nie čakať na nehodu

Bratislava, 20. apríla 2017 – Hromadným nehodám, aká sa dnes stala na diaľnici D1 medzi Jánovcami a Popradom, sa dá pomerne jednoducho zabrániť. A to tým, že na základe údajov Národného systému dopravných informácií dôjde k preventívnemu uzatvoreniu ťažko zjazdného úseku diaľnice. „Takýto prístup je bežný napríklad v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu. Nik nečaká na to, kým na ceste dôjde k ťažkej hromadnej havárii, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, no často aj k ujme na zdraví,“ hovorí predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

Na Slovensku je však bežné, že sa situácia na kalamitou postihnutých cestách rieši až potom, čo k nehode dôjde. „Rizikové úseky ciest, kde je v prípade nepriaznivého počasia takmer nemožné zabezpečiť ich adekvátnu zjazdnosť, sú pritom dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa dnes stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám“ upozorňuje Ondrej Matej.

Štát by mal preto podľa IDH klásť oveľa väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže napríklad príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR, do budúcna je možné uvažovať aj nad inštaláciou zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku. „Vďaka tomu by sme dokázali šetriť majetok a zdravie občanov. K nehodám, k akej došlo dnes pred Popradom, by vôbec nemuselo prísť. Konečne by sa začal aj zmysluplnejšie využívať Národný systém dopravných informácií, ktorý stál daňových poplatníkov 14 miliónov eur. Preventívnemu uzatváraniu rizikových úsekov ciest už dnes nič nebráni, jedine pohodlnosť štátnych úradníkov, ktorí sa boja niesť zodpovednosť za stav ciest, na ktorých neskôr dochádza k nehodám,“ dodáva Ondrej Matej.

 

Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

Odporúčané články

Slovenské stavebníctvo môže vzrásť o takmer štyri a pol percenta

Slovenské stavebníctvo môže tento rok vzrásť o takmer štyri a pol percenta. Vyplýva to z očakávaní kľúčových spoločností na trhu. Ras...

IDH v médiach  •  31.10.2017

Letný grafikon ŽSSK

Obyvateľom Bratislavského a Trnavského kraja pribudne od nedele 56 nových vlakových spojení. Premávať budú na linkách Bratislava – Trnava ...

IDH v médiach  •  06.06.2018

Ako sa zarába na vodných elektrárňach

Malé vodné elektrárne síce neprodukujú veľa energie, ale zato vyrábajú veľa problémov.

IDH v médiach  •  10.03.2017