Štát by sa mal vzdať predaja a ovládnuť distribúciu elektriny

Publikované dňa 14.02.2017

Tlačová správa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo:


Štát by sa mal vzdať predaja a ovládnuť distribúciu elektriny

Bratislava, 14. februára 2017 – Vytvorenie holdingu, v rámci ktorého by sa štát snažil získať čo najviac vplyvu v energofirmách, by nebolo šťastným krokom. Ešte viac by sa totiž zvýšila spolitizovanosť celého trhu, ktorou Slovensko trpí už teraz.

Za súčasným chaosom v energetike stojí totiž fakt, že štátu je v nej priveľa a nie primálo. Zvyšovanie cien elektriny a plynu v tomto roku, ktoré nakoniec zvrátil premiér Robert Fico, nebolo náhodné. Už na jeseň sa v kuloároch povrávalo, že energie v priemere zlacnejú iba mierne. A to napriek tomu, že na burzách došlo k výraznému poklesu ich cien. Tie však začali v druhej polovici roka 2016 rásť. Hrozilo, že v roku 2018 sa tento vývoj na základe platného regulačného vzorca premietne do koncových cien elektriny aj plynu. V roku konania komunálnych volieb by Smer-SD musel vysvetľovať, prečo zrazu majú odberatelia platiť viac. Preto mal regulačný úrad pripustiť v roku 2017 iba zmierne zlacnenie a vytvoriť si rezervu, aby v roku 2018 k výraznejšiemu zdraženiu energií neprišlo. Kuloárne informácie sa v tomto smere potvrdili a ÚRSO na tento rok oznámil iba mierne zlacnenie energií. Zameral sa však iba na priemerné ceny, a tak mu ušiel fakt, že časti odberateľov energie prudko vzrástli. Premiér zasiahol, šéf ÚRSO abdikoval a teraz sa rieši, čo so vzniknutou situáciou.

Ako najperspektívnejšie riešenie sa momentálne spomína vytvorenie štátneho energetického holdingu. Cezeň by štát ovládal čo najviac energetických firiem, čím by posilnil svoj vplyv na ich cenotvorbu. Z regulačného úradu by sa tak stal de facto iba štatista, ktorý by o ničom nerozhodoval. Štát by totiž mohol ceny deformovať ako akcionár energetických firiem. A to tak, že by na úrad podával cenové návrhy, ktoré by boli dané politickým záujmom vládnucich strán a nie ekonomickou realitou. Dochádzalo by ku krížovému financovaniu, kedy by ceny pre domácnosti boli dotované zvýšenými platbami firiem. To by sa v konečnom dôsledku prejavilo nielen vo zvýšených spotrebiteľských cenách, ale aj v zníženej cezhraničnej konkurencieschopnosti slovenských firiem. Deformácia trhu by tak pokračovala v ešte väčšej miere, než sme svedkami doteraz.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo preto nepovažuje vytvorenie energetického holdingu za šťastné riešenie. Namiesto toho by sa mal štát zbaviť svojho majetkového podielu vo firmách, ktoré predávajú elektrinu (ZSE Energia, a.s., Stredoslovenská energetika, a. s., Východoslovenská energetika a.s.). Na druhej strane by mal získať 100 % v distribučných spoločnostiach (Západoslovenská distribučná, a.s., Stredoslovenská energetika – Distribúcia, a. s., Východoslovenská distribučná, a.s.). Tie by mal následne zlúčiť do jednej spoločnosti, ktorá by tak kontrolovala distribúciu elektriny na celom Slovensku.  Vlastníckym oddelením distribúcie a predaja by bola splnená aj dlhoročná požiadavka EÚ, ktorá takýto krok požaduje v rámci tzv. tretieho energetického balíčka.

Výsledkom by bolo, že štát by za rovnakých podmienok ponúkal prístup k energetickej infraštruktúre na celom svojom území bez snahy maximalizovať z tejto činnosti svoj zisk. Zároveň by sa otvorila možnosť súkromných firiem súťažiť o zákazníka čo najlepšou cenou a ponúkanými službami. Z dodávky energií by prestal byť zdroj na vytĺkanie politického kapitálu. A hlavne: odberatelia by platili férovú cenu bez toho, aby ju štát deformoval podľa toho, či práve idú voľby, alebo nie.

Viac o téme, vrátane analýzy súčasnej situácie, nájdete v priloženej prezentácii – Ako von z energetického chaosu

 

Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika

tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/

 

Odporúčané články

Skončia osobáky RegioJetu? Na trať Bratislava – Komárno sa chcú vrátiť štátne železnice

Ministerstvo dopravy mešká s vyhlásením súťaže na linku, ktorou sa denne dopravujú tisíce ľudí do Bratislavy. V decembri 2020 ju možno n...

IDH v médiach  •  25.01.2019

Zistenie HN: Ficova privatizácia má prvých záujemcov

Do zatiaľ jedinej privatizácie vlády Roberta Fica sa hlásia prví súkromníci. Podiely v nových dcérskych spoločnostiach železničného ná...

IDH v médiach  •  16.12.2013

Ako na tom bude rezort dopravy?

V akom stave zanechá úradnícka vláda rezort dopravy? Do relácie Analýzy 24 prišiel minister dopravy Pavol Lančarič a analytik Ondrej Matej.

IDH v médiach  •  17.10.2023