Tlačová správa IDH k súťaži na trať Bratislava – Komárno

Publikované dňa 18.02.2020

Bratislava, 18. februára 2020 – Zhoršenie dopravy a nelogické požiadavky. Tak by sa dala zhrnúť súťaž na nového dopravcu na trati Bratislava – Komárno a situácia, ktorá by na tejto trati od decembra nastala, ak by Ministerstvo súťaž dokončilo.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR na rastúci záujem cestujúcich o vlakovú dopravu na Žitnom ostrove nereaguje pridaním nových vlakov, ale naopak ich čiastočným rušením, predĺžením intervalov medzi spojmi a dokonca aj spomalením dopravy. Navrhovaný cestovný poriadok, ktorý je súčasťou súťaže, je podľa nás návratom o 10 rokov späť, keď trať stagnovala a strácala cestujúcich.

Požiadavky na vysoký počet veľkokapacitných vlakových súprav a ich nejednoznačné a neštandardné požiadavky v kontexte krátkeho času na prípravu obmedzujú reálnu súťaž a počet záujemcov, ktorí sa do súťaže môžu zapojiť. Toto môže viesť k zbytočnému predražovaniu ponúk dopravcov (výšku dotácie) alebo v krajnom prípade k tomu, že súťaž vygeneruje len jedinú alebo žiadnu ponuku. Ďalšia súťaž tak skončí fiaskom. Zle nastavený cestovný poriadok zase zhorší každodenné cestovania mnohým cestujúcim.

Ak chceme naozaj kvalitnú súťaž, odporúčame súčasnú súťaž zrušiť a opakovane ju vyhlásiť s novými špecifikáciami, ktoré zlepšia (nie zhoršia) dopravu na trati a zachovajú efektívnosť dopravy.

Zhrnutie zásadných zmien v navrhovanom cestovnom poriadku:

  • Rušenie vlakov aj v špičke a obnovenie vlakov, ktoré boli v minulosti zrušené kvôli nízkemu záujmu. V špičke sa napr. zrušia vlaky z Bratislavy o 17.35 a 18.35 h. Medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou už nebude celodenný hodinový interval. Počet vlakov sa má spolu znížiť o 5 % (dnes tu vlaky ročne najazdia 1,224 mil. km, po novom by mali len 1,116 mil. km). Súťaž síce uvažuje s výhľadovým posilnením dopravy, zrušené vlaky v špičke, ale obnoviť neplánujú. Naopak MDV chce obnoviť v minulosti zrušené vlaky (napr. vlak o 23. hodine z Dunajskej Stredy do Komárna).
  • V špičke o 10 až 20 minút pomalšie vďaka zrušeniu zrýchlených vlakov. Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy a Komárna sa v špičke výrazne predĺži, pretože sa bude cestovať len osobnými vlakmi zastavujúcimi takmer v každej zastávke (ráno dnes trvá cesta z Komárna do Bratislavy 1 h 47 min, po novom to má byť až 2 h 7 min; v roku 2012 to bola 1 h 38 min).
  • Dlhšie a nepravidelné intervaly. Jednoducho zapamätateľné intervaly 30, 60 a 120 minút budú nahradené chaotickými. Medzi Komárnom a Dunajskou Stredou pôjdu vlaky každých 52 minút až 2 h 44 minút. V rannej špičke sa pre zastávky Kvetoslavov a Miloslavov predlžuje interval do Bratislavy až na 43 minút (dnes 28), a to vďaka zrušeniu jedného vlaku. Zhorší sa aj dochádzka do zamestnania, napr. na nočné zmeny do Bratislavy.
  • Vyhadzovanie peňazí na nezmyselné prevážanie prázdnych vagónov. Ministerstvo požaduje, aby veľkopacitné súpravy, mimochodom najdrahšie na prevádzku, jazdili aj mimo špičku na najprázdnejších vlakoch (napr. o 23. h z Bratislavy), naopak niektoré vlaky v špičke môžu mať nedostatočnú kapacitu (napr. o 18. h z Bratislavy).
  • Zhoršenie prípojov. Niektoré prípoje zaniknú, iné budú len občas a iba v jednom smere,  čakanie sa predĺži. Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a kvôli zlej koordinácii vlakov navyše len pri ceste TAM (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napr. veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka.

 

 

Ing. Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: rastislav.cenky@idah.sk
mobil: +421 911 346 463
e- mail: office@idah.sk
web: http://www.idah.sk/

Odporúčané články

Zlé koľaje na Slovensku spôsobujú meškanie. Prečo je to tak

Za bežných okolností by vlaky na hlavnú stanicu v Bratislave mali prichádzať 30-kilometrovou rýchlosťou. Niektoré však musia spomaliť.

IDH v médiach  •  20.01.2019

Ročne aj o 130 eur viac. Nemci zavádzajú mýto

Za 13-tisíc kilometrov ciest si v Nemecku vypýtajú od 67 eur ročne od každého šoféra. Podľa analytikov to za kvalitu infraštruktúry nie je ...

IDH v médiach  •  27.03.2017

Kazachovia núkajú železniciam o 60 miliónov menej ako naše firmy, no štát znova pýta licencie, aké má aj Bonul

Železničiari pýtajú bezpečnostné licencie pre 400-miliónové zákazky. Podobné pýtali aj vo veľkom tendri pred dvoma rokmi.

IDH v médiach  •  18.05.2018