Bratislava, 16. mája 2017 – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo ponúka konštruktívne riešenie, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel.
Po tom, čo Ministerstvo dopravy predstavilo návrh liberalizácie trhu staníc technickej kontroly, ktorým chce nekontrolovateľne navýšiť ich počty, vznikla vlna protinázorov zo strany odborníkov, ktorí apelujú najmä na bezpečnosť na cestách.
„Úplná liberalizácia trhu logicky predstavuje zvýšenie ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky,“ uvádza Ondrej Matej, z inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Neúmerné budovanie nových kontrolných staníc môže zapríčiniť, že po cestách začnú jazdiť technicky nespôsobilé vozidlá.
Odhliadnuc od bezpečnostných otázok sa liberalizácia trhu skloňuje aj v súvislosti s otvorením trhu. Zároveň to však neznamená, že sa to odzrkadlí aj na vyššej kvalite služieb. „Totižto neplatí, že keď trh úplne otvoríte, zároveň pôjde hore kvalita služieb,“ vysvetľuje Ondrej Matej. Podľa jeho slov by sa rozpútala cenová vojna na úkor skutočnej kontroly.
Nebezpečný precedens
Zástupcovia prevádzkovateľov staníc poukázali na nebezpečný precedens v protichodnosti aktivít štátnych úradníkov. „Nespochybniteľne práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Na strane druhej ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať presne protichodný efekt,“ poukazuje Ondrej Matej.
Novela zákona je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní na ministerstve dopravy a následne by ju mala schvaľovať vláda.
Ak viac liniek STK tak potom so všetkými službami
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo navrhuje ísť cestou rovnakých podmienok pre všetkých. „Určitým spôsobom podporujeme liberalizáciu trhu staníc STK, ale ak majú vzniknúť nové stanice, tak nech ponúkajú všetky typy služieb. To znamená vykonávať STK aj na kamiónovú dopravu a autobusy, nielen sa zamerať na osobné vozidlá, čo je najľahšia a najlacnejšia časť požadovaných služieb.“ upozorňuje Matej.
Liberalizácia: Áno či nie?
Liberalizácia je trvalé rozhodnutie, ktoré je žiaľ z pohľadu dôsledkov nezvratné. „Neučme sa na vlastných chybách. V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu,“ uviedol Ondrej Matej.
IDH navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. „Zvýšenie počtu staníc nie je zlou myšlienkou, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržovať predpísané štandardy,“ uzavrel Ondrej Matej.
Ing. Ondrej Matej
predseda správnej rady IDH
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Galvániho 7/D
Bratislava
821 04
Slovenská republika
tel.: 0903603285
e- mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/
Na Slovensku momentálne vyrábame po dostavbe tretieho bloku v Mochovciach zhruba 60 percent elektriny z jadra. Zároveň z celkovej produkcie doká...
IDH v médiach • 22.03.2024Po našich cestách by mohli jazdiť ťažšie kamióny. Rokovať o tom budú ministri členských krajín EÚ. Zásadne proti sú železničiari...
IDH v médiach • 23.06.2024Zatiaľ čo Česi dokončujú svoju prvú diaľnicu formou PPP projektu, my máme už dve. V najbližšom čase by však mohli pribudnúť aj ďalšie...
IDH v médiach • 30.10.2024