V roku 2021 budú ŽSR chýbať financie na prevádzku

Publikované dňa 14.12.2020

Bratislava 14. decembra 2020 – Podľa schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 to vyzerá tak, že Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR) nebudú schopné v roku 2021 udržiavať železničnú infraštruktúru v prevádzky schopnom stave. Zároveň prevádzkový dlh vo výške približne 350 mil. eur, ktorý vznikol za uplynulé obdobie sa bude navyšovať.

V schválenom štátnom rozpočte na rok 2021 sa oproti roku 2020 znížila dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry o 61 mil. eur. Na spotrebované nákupy a služby – výrobná spotreba je prvýkrát v histórii „0 eur“!!!

Zároveň štátny rozpočet na rok 2021 v časti investície, kapitálové výdavky, spolufinancovanie počíta na spolufinancovanie investičných výdavkov z fondov EÚ len 0,1 mil. eur, čo oproti roku 2020 je pokles o 58,1 mil. eur.

Včera minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti priznal, že schválený štátny rozpočet na rok 2021 je pre ŽSR vraj „úplnou katastrofou“. Zároveň informoval, že záchranou pre ŽSR je Plán obnovy a udržateľnosti. Dovolíme si upozorniť pána ministra Doležala, že z Plánu obnovy a udržateľnosti nebude možné financovať prevádzkovania železničnej infraštruktúry, výrobnú spotrebu ani spolufinancovanie investícií z fondov EÚ.

Z Plánu obnovy a udržateľnosti bude možné použiť financie len na takzvané zelené projekty, ktorými preukáže Slovenská republika obnovu a udržateľnosť danej investície. V preklade to znamená, že ŽSR môže financie z Plánu obnovy a udržateľnosti použiť len na elektrifikáciu železničných tratí, ktoré do dnešného dňa nie sú elektrifikované. Teda realizáciou projektu dôjde k zníženiu emisií, čo je v zhode s cieľmi Európskej komisie deklarovanej pre čerpanie financií z Plánu obnovy a udržateľnosti.

Dovoľujeme si vyzvať ministra dopravy Andreja Doležala a ministra financií Eduarda Hegera, aby vzniknutú situáciu riešili rozpočtovými opatreniami aspoň do výšky finančných potrieb ŽSR, ktoré boli schválené v štátnom rozpočte na rok 2020, vrátane časti prevádzkového dlhu za uplynulé obdobie nasledovne:

Dofinancovanie časti prevádzkového dlhu za uplynulé obdobie 58 mil. eur
Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry 61 mil. eur
Výrobná spotreba 46 mil. eur
Investície, kapitálové výdavky, spolufinancovanie EÚ fondov 58 mil. eur
SPOLU 223 mil. eur

 

Suma 223 mil. eur umožní ŽSR zabezpečiť aspoň základnú prevádzku a udržateľnosť železničnej infraštruktúry v prevádzkovom stave.

 

Ing. Ondrej Matej
e-mail: ondrej.matej@idah.sk
mobil: +421 903 603 285

 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Čajakova 18
811 05 Bratislava
Slovenská republika

e-mail: office@idah.sk
web: https://www.idah.sk/
https://www.facebook.com/www.idah.sk

Odporúčané články

Dĺžka praxe pre šéfa ÚRSO je prísna, pripustil štátny tajomník

Novela zákona o regulácii prinesie aj upravené kritériá pre voľbu nového šéfa ÚRSO. Podľa súčasných pravidiel musí mať kandidát na te...

IDH v médiach  •  09.03.2017

Štátna banka sa zaručila za Váhostav. Miliónmi eur pri výstavbe diaľnic

Pár týždňov pred voľbami štát opäť pomohol firme Váhostav, za ktorou stojí údajný mecenáš Smeru Juraj Široký. Prostredníctvom banky,...

IDH v médiach  •  24.02.2016

Obmedzenia v železničnej doprave

Modernizácia železničných tratí spôsobí viacero výluk vo vlakovej doprave od nedele. O tom, čo čaká cestujúcich sa redaktorka RTVS porozp...

IDH v médiach  •  10.06.2022