Publikované dňa 19.12.2012
Zmeny v spôsobe čerpania eurofondov, ktoré ohlásil premiér Robert Fico, by mali byť doplnené ďalšími systémovými opatreniami na zabezpečenie vyššieho čerpania. Premiér 18. decembra avizoval, že by Slovensko v budúcom sedemročnom programovom období malo využiť 15 až 16 miliárd eur prostredníctvom šiestich operačných programov.
Čerpaniu eurofondov by v praxi napomohli opatrenia pre lepšiu koordináciu ministerstiev, či sankcie pre rezorty za nečerpanie. Z dlhodobého hľadiska je totiž čerpanie pod 50% poskytnutej finančnej kapacity neprijateľné.
Eurofondy budú najmä v období rokov 2014 až 2020 kľúčové pre slovenskú ekonomiku. Práve v tomto období bude podľa prognóz pre Slovensko mimoriadne náročné udržať ekonomický rast.
Priemerné čerpanie európskych fondov na Slovensku dnes dosahuje 34 %.
Jedným z riešení v koordinácii rezortov je vytvorenie štátnej agentúry fungujúcej v režime špeciálneho zákona, ktorá by sa za čerpanie fondov zodpovedala priamo vláde a parlamentu. Zabezpečovala by koordináciu jednotlivých žiadateľov a bola by vybavená kompetenciou sankcionovať ministerstvá.
Pre urýchlenie verejného obstarávania je vhodné zavedenie inštitútu tzv. predkvalifikácie v súťažiach. Predkvalifikácia v predkole verejného obstarávania určí okruh kompetentných dodávateľov (napríklad v stavebníctve), aby sa predišlo irelevantným referenciám a následným prieťahom v súťažiach tak, ako to vidíme dnes.
Vyčerpanie jedného eura z európskych fondov a jeho umiestnenie na slovenskom trhu generuje pre slovenskú ekonomiku ďalších 30 centov vo forme výnosu z DPH a dane z príjmu. Čerpanie zároveň vyvažuje štruktúru ekonomického rastu, ktorý je na Slovensku do veľkej miery viazaný na automobilový priemysel. Z hľadiska zabezpečenia budúceho rastu je najvhodnejšie nasmerovať európske peniaze najmä do dopravnej infraštruktúry a vzdelávania.
Slovensko podľa posledných správ stojí pred dohodou s Európskou komisiou na vytvorení šiestich operačných programov v oblastiach Výskum a inovácie (v pôsobnosti rezortov školstva a hospodárstva), Integrovaná infraštruktúra (ministerstvo dopravy), Ľudské zdroje, zamestnanosť a sociálna inklúzia (rezort práce), Kvalita životného prostredia (envirorezort), Regionálny operačný program (vyššie územné celky a samosprávy) a Efektívna verejná správa (rezort vnútra).
Odporúčané články
Mestskú hromadnú dopravu zabezpečujú mestá, prímestskú zas kraje, vlakové spoje štát – dopravné kompetencie sa na Slovensku trieštia med...
IDH v médiach • 29.09.2022
"Neponúkli sme zjednotenej Európe nič prevratné, čo by zastavilo jej deštrukciu a presadilo naše záujmy. Namiesto otvárania zásadných tém ...
IDH v médiach • 18.01.2017
Doprava na frekventovaných prešovských križovatkách by mala byť od februára plynulejšia. Mesto chce v najbližších dňoch upraviť svetelnú...
IDH v médiach • 23.01.2018