Vyčerpať všetky fondy? Áno, ak zrýchlime tendre a zriadime koordinátora.

Publikované dňa 19.12.2012
Zmeny v spôsobe čerpania eurofondov, ktoré ohlásil premiér Robert Fico, by mali byť doplnené ďalšími systémovými opatreniami na zabezpečenie vyššieho čerpania. Premiér 18. decembra avizoval, že by Slovensko v budúcom sedemročnom programovom období malo využiť 15 až 16 miliárd eur prostredníctvom šiestich operačných programov. 
Čerpaniu eurofondov by v praxi napomohli opatrenia pre lepšiu koordináciu ministerstiev, či sankcie pre rezorty za nečerpanie. Z dlhodobého hľadiska je totiž čerpanie pod 50% poskytnutej  finančnej kapacity neprijateľné.
Eurofondy budú najmä v období rokov 2014 až 2020 kľúčové pre slovenskú ekonomiku. Práve v tomto období bude podľa prognóz pre Slovensko mimoriadne náročné udržať ekonomický rast.
Priemerné čerpanie európskych fondov na Slovensku dnes dosahuje 34 %.
Jedným z riešení v koordinácii rezortov je vytvorenie štátnej agentúry fungujúcej v režime špeciálneho zákona, ktorá by sa za čerpanie fondov zodpovedala priamo vláde a parlamentu. Zabezpečovala by koordináciu jednotlivých žiadateľov a bola by vybavená kompetenciou sankcionovať ministerstvá.
Pre urýchlenie verejného obstarávania je vhodné zavedenie inštitútu tzv. predkvalifikácie v súťažiach. Predkvalifikácia v predkole verejného obstarávania určí okruh kompetentných dodávateľov (napríklad v stavebníctve), aby sa predišlo irelevantným referenciám a následným prieťahom v súťažiach tak, ako to vidíme dnes.
Vyčerpanie jedného eura z európskych fondov a jeho umiestnenie na slovenskom trhu generuje pre slovenskú ekonomiku ďalších 30 centov vo forme výnosu z DPH a dane z príjmu. Čerpanie zároveň vyvažuje štruktúru ekonomického rastu, ktorý je na Slovensku do veľkej miery viazaný na automobilový priemysel. Z hľadiska zabezpečenia budúceho rastu je najvhodnejšie nasmerovať európske peniaze najmä do dopravnej infraštruktúry a vzdelávania.
Slovensko podľa posledných správ stojí pred dohodou s Európskou komisiou na vytvorení šiestich operačných programov v oblastiach Výskum a inovácie (v pôsobnosti rezortov školstva a hospodárstva), Integrovaná infraštruktúra (ministerstvo dopravy), Ľudské zdroje, zamestnanosť a sociálna inklúzia (rezort práce), Kvalita životného prostredia (envirorezort), Regionálny operačný program (vyššie územné celky a samosprávy) a Efektívna verejná správa (rezort vnútra).

Odporúčané články

Pracoval pre podnikateľa Remetu, teraz šéfuje výstavbe diaľnic

Investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti je Ladislav Dudáš, ktorý pracoval pre firmu, ktorá stavia tunel Višňové.

IDH v médiach  •  26.10.2016

Projekt za osem miliárd skončil. Firma, ktorá mala stavať širokorozchodnú trať, mieri do likvidácie

Pred pätnástimi rokmi sa začali rysovať kontúry nového multimiliardového projektu. Jeho prínosy pre Slovensko boli však od začiatku sporné....

IDH v médiach  •  25.07.2022

Rok v doprave: súťaže aj večný tunel

Nové úseky diaľnic na Slovensku nepribudli už dva roky, zmení sa to až koncom tohto mesiaca. Napriek tomu sa v sektore dopravy za posledných 12...

IDH v médiach  •  06.12.2019