Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Publikované dňa 18.04.2019   •  Zdroj: IDH

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným obrazom na vidieku v okolí Bratislavy – v minulosti krásne dedinky a uličky dnes špatia autá zaparkované mimo dvorov.

Parkovacia politika nie je len o cenách parkovného. Je to komplex opatrení, ktorý by sa mal zamerať na odstránenie problémov, ktoré parkujúce autá spôsobujú. Podľa mňa je správne, že sa pristupuje aspoň k spoplatneniu za odstavenie vozidla na verejnom priestranstve – v podstate je to nájom za využitie plochy, ktorá mi nepatrí.

Do budúcnosti, však bude potrebné pravidlá pre parkovanie ešte sprísňovať a to aj napríklad aj spresňovaním miest, na ktorých je možné parkovať. V optimálnom stave, by sa malo parkovať len na miestach na to vyslovene vyhradených. Zaručilo by to nie len ich presnú evidenciu, ale najmä súlad parkovacích plôch s normami a stavebno-technickými požiadavkami, ale tiež mestskou stratégiou a ekológiou. Mala by sa v tomto smere upraviť aj príslušná legislatíva. Parkovacie miesto totiž nie je vecou, ktorá by mala byť nárokovateľná a automaticky vytvorená. Sú krajiny, kde neprihlásite automobil, ak nepreukážete potvrdením, že máte parkovacie miesto.“

 

Rastislav Cenký
riaditeľ IDH

Odporúčané články

Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizova...

IDH v médiach  •  17.11.2013

Železničiari chcú vyššie platy. Napriek dlhom

Rada odborníkov je však jasná – plošné zvyšovanie platov by mal štát odmietnuť. Ako upozorňuje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárst...

IDH v médiach  •  21.10.2013

Ak zoškrtáme diaľničné plány o 600 kilometrov, bude cestná sieť hotová o 5 rokov skôr a o 5 miliárd lacnejšie, sľubuje inštitút

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) navrhuje zoškrtať vládne plány postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest dlhú takmer dvetis...

IDH v médiach  •  28.04.2017