Bratislava nutne potrebuje pravidlá pre parkovanie

Publikované dňa 18.04.2019   •  Zdroj: IDH

Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným obrazom na vidieku v okolí Bratislavy – v minulosti krásne dedinky a uličky dnes špatia autá zaparkované mimo dvorov.

Parkovacia politika nie je len o cenách parkovného. Je to komplex opatrení, ktorý by sa mal zamerať na odstránenie problémov, ktoré parkujúce autá spôsobujú. Podľa mňa je správne, že sa pristupuje aspoň k spoplatneniu za odstavenie vozidla na verejnom priestranstve – v podstate je to nájom za využitie plochy, ktorá mi nepatrí.

Do budúcnosti, však bude potrebné pravidlá pre parkovanie ešte sprísňovať a to aj napríklad aj spresňovaním miest, na ktorých je možné parkovať. V optimálnom stave, by sa malo parkovať len na miestach na to vyslovene vyhradených. Zaručilo by to nie len ich presnú evidenciu, ale najmä súlad parkovacích plôch s normami a stavebno-technickými požiadavkami, ale tiež mestskou stratégiou a ekológiou. Mala by sa v tomto smere upraviť aj príslušná legislatíva. Parkovacie miesto totiž nie je vecou, ktorá by mala byť nárokovateľná a automaticky vytvorená. Sú krajiny, kde neprihlásite automobil, ak nepreukážete potvrdením, že máte parkovacie miesto.“

 

Rastislav Cenký
riaditeľ inštitútu

Odporúčané články

Zvažujú nové koľaje, zrýchlia cestu z Nitry a pomôžu Jaguaru

Železnice pripravujú štúdiu realizovateľnosti na výstavbu trate pri Nitre, prvej po 30 rokoch.

IDH v médiach  •  10.01.2018

Blatné je hotové, kolóny na D1 ešte len prídu, keď začnú dvíhať diaľnicu

Najväčšie problémy na diaľnici motoristov čakajú v čase, keď sa začne rozširovať D1 na osempruh pri vstupe do Bratislavy, myslí si analy...

IDH v médiach  •  24.11.2017

Diaľničné mýto je už splatené. Napriek tomu na ňom stále zarábajú schránkové firmy

Národná diaľničná spoločnosť každoročne vypláca za prevádzku diaľničného mýta desiatky miliónov eur firmám, ktoré sú prepojené na ...

IDH v médiach  •  16.03.2016