Musíme si uvedomiť, že odstavené autá, nám značne znižujú kvalitu života – prejdite sa po sídliskách, obytných zónach, ale dnes už aj po dedinách, kde mnohokrát dominantou týchto miest sú zástupy parkujúcich vozidiel. Porovnajte si architektonické štúdie so skutočnosťou. V návrhoch krásne námestíčka, chodníky, zeleň a realita – všade parkujúce autá. Bohužiaľ, dnes je toto aj bežným obrazom na vidieku v okolí Bratislavy – v minulosti krásne dedinky a uličky dnes špatia autá zaparkované mimo dvorov.
Parkovacia politika nie je len o cenách parkovného. Je to komplex opatrení, ktorý by sa mal zamerať na odstránenie problémov, ktoré parkujúce autá spôsobujú. Podľa mňa je správne, že sa pristupuje aspoň k spoplatneniu za odstavenie vozidla na verejnom priestranstve – v podstate je to nájom za využitie plochy, ktorá mi nepatrí.
Do budúcnosti, však bude potrebné pravidlá pre parkovanie ešte sprísňovať a to aj napríklad aj spresňovaním miest, na ktorých je možné parkovať. V optimálnom stave, by sa malo parkovať len na miestach na to vyslovene vyhradených. Zaručilo by to nie len ich presnú evidenciu, ale najmä súlad parkovacích plôch s normami a stavebno-technickými požiadavkami, ale tiež mestskou stratégiou a ekológiou. Mala by sa v tomto smere upraviť aj príslušná legislatíva. Parkovacie miesto totiž nie je vecou, ktorá by mala byť nárokovateľná a automaticky vytvorená. Sú krajiny, kde neprihlásite automobil, ak nepreukážete potvrdením, že máte parkovacie miesto.“
Rastislav Cenký
riaditeľ IDH
Lepšia železnica, modernejšie služby a motivovať ľudí, aby z áut presadli do vlakov. To sú hlavné ideí vylepšenia vlakovej dopra...
IDH v médiach • 28.12.2022Exšéf železníc: Robí z nás minister bláznov?
IDH v médiach • 07.01.2021Život či zmrzačenie, to je cena, ktorú dennodenne riskujú cyklisti na Slovensku. Cyklisti sa okrem hrozby ujmy na zdraví podľa bývalého riadi...
IDH v médiach • 30.08.2019