„Nie ropovodu“ nie je len ekologická fráza

Publikované dňa 03.05.2013   •  Zdroj: HNOnline

Rozhodnutia o strategických záujmoch štátu sa na Slovensku robia intuitívne. Podobne ako v prípade Carga, či projektu širokorozchodnej železnice sa tu bez akejkoľvek analýzy benefitov a nákladov, bez súladu s hospodárskou politikou štátu a bez širšej koncepcie črtá aj projekt slovensko-rakúskeho ropovodu.

Utvrdili ma v tom vyhlásenia štátu v utorňajšom vydaní Hospodárskych novín, ktoré dali ropovodu BSP z Bratislavy do Schwechatu celkom iný význam. Zástupca ministerstva hospodárstva tvrdí, že ropovod do Rakúska sa po spojení s južnou vetvou Adrie z Maďarska štátu oplatí ešte viac.  Kontraindikácia: Slovnaft by mohol v budúcnosti odoberať viac ropy z Adrie ako z Družby. Nech to znie akokoľvek absurdne, štát je ochotný minúť  milióny eur na stavbu rúry do Rakúska len aby zabezpečil Transpetrolu odbyt ropy z Družby, lebo je možné, že ropa bude tiecť namiesto z Ukrajiny z Maďarska. Zástupcovia BSP a štátu používajú dva argumenty v prospech ropovodu: posilní sa energetická bezpečnosť SR a zvýšia sa príjmy za transport ropy.

Projekt ropovodu do Schwechatu nie je Európskou úniou zaradený medzi strategické. EÚ ho považuje za čisto komerčný projekt. Hra o energetickú bezpečnosť v strednej Európe nie je o tom, či Slovensko postaví rúru do OMV alebo nie, ale o prepravných kapacitách a záujmoch dodávateľov. Ak si niekto myslí, že keď Rusi odstavia Družbu – kvôli Ukrajine, poplatkom, alebo iným geopolitickým záujmom, tak sa otvorí kohútik v OMV a Slovensko bude zachránené, osudovo sa mýli. TransalpinePipeline(TALje ropovod, ktorý zásobuje aj OMV a jeho kapacita je dnes vyťažená takmer na maximum. Ak sa obmedzí tok v Družbe nebudú majitelia TAL (rafinérie v Rakúsku, Nemecku a Čechách) obmedzovať dodávky svojim rafinériám v prospech Slovenska.

Všetky pochybnosti tzv. posilnenia energetickej bezpečnosti Slovenska sformuloval v roku 2009 do jednej vety energetický analytik: Slovensko dnes chce posilniť rakúsku energetickú bezpečnosť a konkurencieschopnosť v spracovaní ropy na úkor ochrany svojich podzemných vôd a vlastnej rafinérie.

Ropovod do Rakúska sa po spojení s južnou vetvou Adrie z Maďarska štátu oplatí ešte viac… Perfídnosť tohto tvrdenia znásobuje aj skutočnosť, že dnes nikto nevie, koľko bude projekt BSP stáť. Hovorí sa o 12 návrhoch trasovania ropovodu na slovenskej strane, ktoré by mohli predražiť najlacnejší variant zo 75 na 140 mil. EUR. Z tejto sumy zaplatí Slovensko cez Transpetrol dve tretiny. Verejnosť zatiaľ nevidela žiadne seriózne prepočty návratnosti. Neexistujú totiž žiadne zmluvy o budúcich prepravovaných množstvách ropy s OMV, čo znamená, že nie sú stanovené ani elementárne prepravné poplatky, ktoré tvoria kostru príjmov takýchto projektov.

Reči o návratnosti investície sa tak stávajú obyčajnou „ruskou ruletou“. Navyše, vyzerá to tak, že „bubon pištole“ sa nedá zastaviť. Veď daňoví poplatníci Slovenska už zatiahli dve tretiny z preinvestovaných 11 miliónov EUR. Kam tieto peniaze natiekli, keďže na Slovensku sa ešte neurobil ani slávnostný výkop, nevedno. Keďže oficiálnym argumentom pre dokončenie ropovodu je jeho viazanosť memorandom s Rakúskom a inými bilaterálnymi dohodami, vrátane Energetickej charty, vyzerá to tak, že ruletu budeme musieť za každú cenu dohrať…

Odporúčané články

Mýto sa môže rozširovať aj na menšie cesty. Kedy sa dotkne aj áut?

Kritickejšie sa na rozširovanie poplatkov pre autá pozerá šéf Inštitutu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

IDH v médiach  •  19.09.2014

Štát ruší vlaky. Príčinou je RegioJet

Za vlaňajšok skončila Železničná spoločnosť Slovensko v strate 1,3 milióna eur. Môže za to aj cenová vojna s českým súkromníkom.

IDH v médiach  •  26.03.2015

Polovica ciest na západe Slovenska je rozbitá

Na opravy komunikácií prvej triedy sľúbila tento rok vláda 90 miliónov.

IDH v médiach  •  24.04.2019