Širokorozchodná: Buď budeme lídrom, alebo nezískame nič

Publikované dňa 05.04.2013

Ak Slovensko v blízkom čase nepríjme oficiálne uznesenia o projekte širokorozchodnej železnice a nebude ho analyzovať po ekonomickej stránke, hrozí, že projekt ruská strana zrealizuje so zahraničnými partnermi bez toho, aby Slovensko získalo akékoľvek výhody. Najvýhodnejšou variantou širokorozchodnej železnice za predpokladu, že trať bude končiť na našom území, je koncová prekládka tovarov na Slovensku. Prezident ruských železníc Vladimír Jakunin pritom na včerajšej návšteve Slovenska avizoval, že možným cieľom trate môže byť Viedeň.  Byť lídrom v prekladaní tovarov je preto v tejto chvíli kľúčové.

Slovensko dnes zvažuje dva projekty, ktoré by mali bezprostredne riešiť najmä nepriaznivú situáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia:  Projekt širokorozchodnej železnice predbežne s dvomi prekládkami na Slovensku
a spoločný podnik Carga a Ruských železníc v oblasti prepravy kontajnerov tak, ako včera na návšteve Slovenska avizoval prezident Ruských železníc Vladimír Jakunin.

Ak má záchranný plán pre Cargo fungovať, mala by vláda prijať uznesenie, že vôbec takýto úmysel má. Zatiaľ neschválila žiadny deklaratívny materiál, ani neprerokovala cost benefit analýzu, ktorá by popísala aké záväzky, náklady a benefity by z týchto aktivít pre Slovensko vyplynuli. Je to neštandardné, nakoľko ide o pomerne vážne rozhodnutie s priamym vplyvom na existenciu Carga, ktoré je dnes na pokraji krachu a nemalým vplyvom na slovenskú ekonomiku,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Ako dodal Ondrej Matej, keďže projekt spoločného podniku Carga a Ruských železníc prebieha fakticky mimo verejnej diskusie, pripomína tichú privatizáciu Carga. „To ako také nepredstavuje problém. Problémom však je, že ak štát bez analýz do spoločných podnikov vyčlení perspektívne aktivity Carga, môže mu vo finále vo vlastníctve zostať len stratový a zadlžený prázdny holding“.

Odporúčané články

V roku 2014 by sa mali pozemky pre diaľnice vyvlastňovať po novom

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja treba mať pri príprave nových vyvlastňovacích pravidiel na pamät...

IDH v médiach  •  02.04.2013

Jozef Holjenčík sa stal pánom slovenskej energetiky vďaka „vhodne“ prepísanému zákonu

Tlačová správa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Jozef Holjenčík sa stal pánom slovenskej energetiky vďaka „vhodne“ prepísaném...

Tlačové správy  •  30.01.2017

Dankove plány nekončia na koľaniciach. Národní dopravcovia majú fungovať vo vzduchu aj na vode

Pred rokom sa na koľajnice vrátili IC vlaky, RegioJet sa v reakcii stiahol z hlavnej trate.

IDH v médiach  •  29.12.2017